Foto: Thor Brødreskift

Foto: Thor Brødreskift

Peter Kates

Peter Kates har sin utdannelse fra Peabody konservatoriet i Baltimore og Juilliard School of Music i New York. Han har vært soloslagverker i Bergen Filharmoniske Orkester siden 1994. Han ble også medlem av BIT20 samme år. I tillegg til å være musiker i BIT20 er han styremedlem. Peter er førsteamanuensis ved Griegakademiet hvor han leder perkusjonsavdelingen.

Med en bestefar som var profesjonell pianist og en mor som var musikklærer var det å bli musiker et naturlig valg for Peter. Han ser på BIT20 som en kilde til inspirasjon og nye utfordringer for han som musiker. Sammen med Ingela Øien har han tidligere også spilt mye under sideprosjektet BIT20 Duo, hvor de særlig utforsket musikk med teatralske virkemidler.

 


Foto: Thor Brødreskift

Foto: Thor Brødreskift

Liena Klava

Liene begynte sine studier ved Vilnius musikkakademi, videre har hun studert ved musikkakademiet i Riga. Hun har også studert under blandt annet Julia Gartman og Gidon Kremer. Hun jobbet ved Riga barokkorkester og Birmingham symfoniorkester før hun fikk jobb i Bergen filharmoniske orkester i 2011. I tillegg til å være musiker i BIT20 er hun styremedlem.

Liene startet med fiolin, men gikk over til bratsj. Hun sier at hun og fiolinen ikke var ment sammen, men musikken hadde hun lyst til å fortsette med.

Å hvile på laurbærbladene ligger ikke for Liene. Det å komme utenom sin egen komfortsone er på mange måter hennes daglige mål. Hun har tidligere hatt studenter og kunne tenke seg å fortsette med, men hun legger vekt på at det å spille et instrument på et profesjonelt nivå krever dedikasjon. Tid er verdifullt og hun krever fullt fokus. Hun husker selv hvordan hennes egne lærere krevde det samme, og er glad for det i dag.

 


Foto: Thor Brødreskift

Foto: Thor Brødreskift

Trond Madsen

Trond Madsen har studert klassisk slagverk og direksjon ved Griegakademiet og Norges musikkhøgskole. Han var ansatt i Forsvarets Stabsmusikkorps og Bergen Filharmoniske Orkester, før han fra 2009 ble frilans musiker og dirigent. Trond Madsen har vært musiker i BIT20 siden 2006 og assistentdirigent og kunstnerisk konsulent under Baldur Brönnimann. 

Som mange musikere startet Trond i skolekorps, der han spilte kornett og slagverk. Veien videre ble en søken mot risikoen og spenningen i å jobbe med kompliserte og utfordrende, men givende verk innenfor samtidsmusikk.

 


Foto: Thor Brødreskift

Foto: Thor Brødreskift

Jutta Morgenstern

Jutta tok sin utdannelse ved musikkhøgskolen i Freiburg, Utrecht konservatoriet og ved IU Bloomington. Hun har tidligere vært ansatt ved Deutsche Oper i Berlin før hun kom til Bergen Filharmoniske Orkester, der hun er gruppeleder for 2. fiolin. Hun har vært med i BIT20 siden 2007 og er nå konsertmester i ensemblet.

Jutta erfarte tidlig at musikk var en viktig del av familien. Hun begynte med fiolin som fireåring og har ikke angret på det siden. 

Det var tilfeldig at Jutta dro til Bergen, og overgangen fra Berlin var til tider vanskelig. I dag har hun erfart hva en by som Bergen kan tilby. Allsidigheten der man i det ene øyeblikket har tilgang på et variert kulturliv, for øyeblikket etter å kunne trekke seg tilbake og nyte naturen rundt byen. Hennes engasjement i BIT20 gir henne en variasjon i oppgaver, og samtidsmusikken oppleves som befriende for henne.

 


Foto: Thor Brødreskift

Foto: Thor Brødreskift

Håkon Nilsen

Håkon har sin utdannelse fra Bergen musikkonservatorium og Norges musikkhøgskole. Han har vært alternerende soloklarinettist i Bergen Filharmoniske Orkester siden 1993.

Håkon var ikke særlig interessert i samtidsmusikk, men tok litt motvillig over som klarinettist etter at Stein O. Henrichsen (stifter og mangeårig leder av BIT20) la klarinetten på hyllen for å kunne fokusere på ledelse på full tid.

En gang Håkon var syk og hjemme fra skolen hørte han sin nabo spille klarinett og han bestemte seg for å prøve selv. Året etter begynte han med spilletimer i Bodø Kulturskole.

Å spille med BIT20 har gitt muligheter for å spille konserter rundt omkring i verden. Spesielt husker han en konsert i Russland. Der tok publikum med seg matpakke og strikketøy. Det ble stor oppstandelse da BIT20 satte i gang med musikk av Ligeti, med overraskende vendinger og brå og høye lyder.


Foto: Thor Brødreskift

Foto: Thor Brødreskift

Jarle Rotvatn

Jarle er utdannet ved Bergen Musikkonservatorium og ved musikkhøyskolen i Wien. Han arbeider som akkompagnatør ved Griegakademiet, og pianist i Bergen Filharmoniske Orkester.

Jarle startet med trøorgel i en alder av fem år. Han gikk videre til piano da han var ni. Foreldrene var selv amatørmusikere.

Jarle har vært med BIT20 siden begynnelsen. Musikken til Arne Nordheim er en av hans favoritter og noe Jarle stadig vender tilbake til. En opplevelse han husker særlig godt er da BIT20 spilet Kammerkonsert av Ligeti for 2000 ungdommer i Grenoble. Han har aldri sett så mange ungdommer så stille og fasinert.


Foto: Thor Brødreskift

Foto: Thor Brødreskift

Agnese Rugevica

Agnese er fra Latvia og har sin utdanning fra Musikkakademiet i Riga. Agnese var ansatt i Rigas Symfoniorkester før hun kom til Bergen Filharmoniske Orkester i 2000.

Fiolin var det første instrumentet Agnese begynte med i musikkskolen. Det falt ikke i smak og hun byttet til cello. Hun husker hvor strengt det var når hun studerte musikk som barn, det var disiplin og mye øving. På den andre siden har dette har gitt Agnese de ferdighetene og rutiner som hun trenger som musiker.

Agnese synes kompleksiteten i ny musikk kan være utfordrende, men at jo mer man kommer inn i det jo mer setter man pris på det.

“Jeg kan ikke si at jeg var forelsket i samtidsmusikk, men jeg liker utfordringene som ligger i å kunne spille den. De sørger alltid for at jeg får testet mine evner.” - Agnese Rugevica


Foto: Thor Brødreskift

Thorolf Thuestad

Thorolf startet å studere etnomusikologi grunnfag ved NTNU. Deretter fullførte han en mastergrad ved Faculty of Art Media and Technology på Utrecht School of Arts . Thorolf har gjennom hele sitt yrkesliv jobbet som frilanser, spesielt mye med musikk til scenekunst.

Ungdomsopprør og et behov for selvutvikling. Det er stikkordene Thorolf bruker når han skal forklare hvorfor han begynte med musikk.

Thorolf er allsidig, og betegner seg gjerne som en tekniker med spesialkompetanse innenfor komposisjon. Han jobber med elektroakustiske elementer og musikkteknologiske aspekter ved BIT20 sine produksjoner. Noen høydepunkter er BIT20s framføring av An Indeks Of Metal av Fausto Romitelli på Borealis i 2014. Ellers var norgespremieren av elektronikklegenden Bernard Parmeggianis store elektroakustiske verk for 26 høytalere, The Creation Of The World på Østre i 2014 spesielt å få gjøre.

“An Indeks Of Metal er et av høydepunktene fra min korte tid i BIT20. Ellers er det jo gøy å være fast medlem på lik linje med instrumentalistene.” -Thorolf Thuestad.


Foto: Thor Brødreskift

Foto: Thor Brødreskift

Johannes Wik

Johannes begynte å spille harpe hos Willy Postma ved Trondheim kommunale musikkskole som tiåring. Han har vikariert i Trondheim Symfoniorkester og samtlige av landets orkestre før han fikk fast stilling i Bergen filharmoniske orkester. I tillegg er han harpelærer på Kulturskolen i Bergen.

Han er et godt eksempel på at dedikasjon og øving er sentralt for å mestre et instrument. Johannes er i hovedsak selvlært og allerede som fjortenåring vikarierte han i Trondheim Symfoniorkester.

Gjennom sin karriere har han vært med på fremme harpen som instrument og gir gjerne komponister opplæring i det komplekse instrumentet. Store deler av repertoaret i BIT20 stiller høye krav: Virtuositet, klang, effekter, komplekse rytmer og hundrevis av pedaltråkk som alt skal plasseres i presist samspill, forhåpentlig utført med en urokkelig konsentrasjon og stoisk ro. Slike utfordringer setter Johannes stor pris på, foruten den barnlige gleden han stadig vekk får i BIT20 av å frembringe de styggeste lydene han kan på harpa.

“Det er utrolig artig å spille i BIT20. Til tider oppleves det som å bedrive en form for sport.” - Johannes Wik


 Foto: Thor Brødreskift

 Foto: Thor Brødreskift

Ingela Øien

Ingela er utdannet som fløytist ved Norges Musikkhøgskole. Videre har hun studert i Berlin og i Canada. I Canada var hun student under Robert Atkin, som er komponist i tillegg til fløytist. Hun har vært med i BIT20 siden starten i 1989.

Som barn sjonglerte hun mellom ballett og korps, men det var musikk som til slutt ble hennes kjærlighet.

Ingela har jobbet en del med skoleprosjektene til BIT20, Vi komponerer, og hun har tatt videreutdanning innen feltet formidling for barn. Sammen med Peter Kates har hun også hatt sine egne prosjekter i konsellasjonen BIT20 Duo. Spesielt givende har det vært å gjøre Depart av Rolf Wallin i flere sammenhenger. I stykket spiller Ingela en togpassdasjer på reise.


Foto: Thor Brødreskift

Foto: Thor Brødreskift

Christopher Dudley - Trombone

Biografi kommer.


Foto: Thor Brødreskift

Foto: Thor Brødreskift

Danilo Kadovic - Horn

Danilo er fra Beograd i Serbia og studerte ved  Music Academy i Beograd og ved den Kungliga Musikhögskolan i Stockholm under Markus Maskuniitty og Dick Gustavsson. Danilo har vært medlem i Bergen Filharmoniske Orkester siden 2012.

I den tidlige alder av 14 bestemte han seg for å bli profesjonell musiker, og startet da på et musikkgymnas i Beograd. 

Danilo har vært med som fast medlem i BIT20 Ensemble siden 2015. Innspillingen av Ligeti i 2015 og arbeidet med Vinko Globokar i 2013 er det som per i dag står igjen som de største øyeblikkene som ensemblemedlem.

 


Foto: Thor Brødreskift

Foto: Thor Brødreskift

James Lassen - Fagott

Biografi kommer. 


Foto: Thor Brødreskift

Foto: Thor Brødreskift

Jon Behncke - Trompet

Jon studerte fire år i Oslo ved Østlandets Musikkonservatorium, og ett år i London ved Guildhall School of Music and Drama.

Da han var liten ville han helst bli elektriker! Han syntes det så gøy ut å fikse og reparere ting og få tekniske ting til å virke. Som ti-åring begynte han å spille kornett i skolekorps i Sandefjord, og begynte etterhvert å reise til Oslo for å ta timer med Arnulf Naur Nilsen i OFO. Da han kom inn på Konservatoriet bestemte han seg for å satse på musikken, og å få seg en orkesterjobb.

Jon hadde fast stilling i Militærmusikken i Halden, før han i 2003 begynte i BFO, og har vært der siden. Han ble fast medlem av BIT20 Ensemble i 2016, men har spilt mye med BIT20 helt siden han kom Bergen. Av ulike prosjekter han har vært med på med BIT20 Ensemble, syns han blant annet at stumfilmen Metropolis i Grieghallen var veldig gøy å spille.

Det å bli utfordret både musikalsk og instrumentalt sammen med glimrende kolleger i et lite ensemble, er noe av det han setter pris på med Bit20. 

Når han ikke spiller trompet, liker han å skru og fikse på biler, og helst veteranbiler, som han har hatt noen av opp gjennom.


Foto: Thor Brødreskift

Foto: Thor Brødreskift

Martin Shultz - Fiolin 2

Martin er fra Houston, Texas og har sin utdannelse fra Rice University i Houston og fra Peabody Conservatory i Baltimore.. 

Som barn hadde Martin er ønske om å bli finansanalytiker eller elektroingeniør. Han innså etterhvert at han ville bli en ulykkelig mann hvis han ikke fikk spille fiolin hver dag, og bestemte seg da for å bli musiker. 

Martin har spilt med BIT20 i noen år, men ble fast medlem i 2016 og er dermed et av de nyeste tilskuddene. Han gleder seg til å spille utfordrende musikk og få komfortsonen sin utvidet som medlem i ensemblet.

Konserten med BIT20 Ensemble i Huddersfield i 2014, Storbrittanias største festival for ny musikk, ruver høyt på listen over de største opplevelsene hans som medlem i ensemblet, i tillegg til den intense innspillingen av Ligeti i 2015. 


Foto: Thor Brødreskift

Foto: Thor Brødreskift

Tristan Sutton - Kontrabass

Biografi kommer.