Gå videre til innhold
Telia fyller ett år i Norge: Butikkmedarbeidere på Telia CC Vest under re-lanseringen av sin butikk i 2016.
Telia fyller ett år i Norge: Butikkmedarbeidere på Telia CC Vest under re-lanseringen av sin butikk i 2016.

Pressemelding -

Telia fyller ett år i Norge

1. mars 2016 gikk startskuddet for en ny tele-epoke i Norge: NetCom skiftet navn til Telia og var først i Norge til å lansere Roam Like Home til sine kunder på reise i Norden og Baltikum. På rekordtid har merkenavnet Telia etablert seg som ett av de sterkeste i Norge og vunnet det som er av priser for sitt 4G-nett.

Ved starten av 2016 sto NetCom foran en av sine største oppgaver til nå. I løpet av få uker skulle det 23-årige NetCom-navnet endres til Telia, og samtidig skulle selskapet lansere en helt ny profil og et nytt produkt som ville endre markedet radikalt.

- Navnebyttet innebar en strategisk endring der vi i mye sterkere grad skulle kombinere Telias internasjonale styrke med vår nettverksposisjon og lokalkunnskap for å kunne tilby kundeopplevelser i verdensklassen. Samtidig lovet vi ved lansering at bevisene ville komme raskt, og vi har holdt det vi lovet, sier Abraham Foss, administrerende direktør i Telia Norge.

Slik så det ut da NetCom skiftet navn til Telia: Se stemningsrapporten.

Året Telia forandret norske mobilkunders hverdag

Reisen etter navnebyttet startet med Roam Like Home til alle Telia-kunder fra 1. mars 2016 og fortsatte med HBO Nordic og Fri Fart til alle kunder kort tid etter. Deretter gjorde selskapet rent bord i alle uavhengige mobilnett-tester gjennom 2016 og ble for andre år på rad kåret til årets mobiloperatør. I tillegg har selskapet lansert en rekke nye partnerskap og var først i Norden med sin nye teknologiske plattform for Narrowband IoT (Tingenes Internett) og den kommersielle løsningen Smart Landbruk.

- 2016 har vært et fantastisk år for Telia. Vi har med suksess introdusert en helt ny merkevare for alle nordmenn, som er tatt godt imot og blitt kjærkommen for mange. Etter kun noen få måneder var Telia-merkenavnet like kjent som NetCom var i det norske markedet, sier Karl Fredrik Lund, direktør for Telia privat.

Digital tilrettelegger gjennom partnerskap

Ferske markedsundersøkelser viser at Telia Norge oppfattes som innovative og fremtidsrettede blant nordmenn flest, og at tilliten de har til Telia-merkevaren er hele 58 prosent sterkere enn det den var til NetCom. Samtidig har stadig flere virksomheter og oppstartsselskaper fått øynene opp for Telia som en tilrettelegger for samfunnsdigitaliseringen, blant annet gjennom partnerskapene med No Isolation og Oslo Bysykkel.

- I partnerskap med andre skal Telia være en digital tilrettelegger og drivkraft i samfunnet. Vi mener mobilteknologi kan gjøre fantastiske ting, og det er ingen tvil om at det i vårt prisvinnende 4G-nett skapes mye spennende. Mye bra skjedde i 2016, men det er fortsatt områder vi kan forbedre oss på. Derfor øker vi ambisjonene ytterligere for 2017, avslutter Foss. 


Fakta og informasjon:

Om Telias nett

Telia har 98 prosent befolkningsdekning på 3G/4G i Norge, og Telias nett har det siste året vunnet det som er av tester, både kontinuerlige brukertester via ulike apper på telefonen som Ookla og Open Signal og grundige uavhengige deknings- og hastighetstester utført av media og fagpersoner. Mediehuset TEK kåret i mai Telias nett til Norges beste. Senere samme år kåret de også Telia Norge til årets mobiloperatør, for andre år på rad.

Seiere og utmerkelser i 2016:

  • Beste mobilnett i Norge, Tek.no
  • Raskest 4G-nett, Ookla Speedtest Q2-Q3 2016
  • Raskest 4G-nett, Ookla Speedtest Q1-Q2 2016
  • Raskest mobilnett i Norge, Open Signal Q2 2016
  • Raskest mobilnett i Norge, Open Signal Q1 2016
  • Raskest mobilnett i Norge, Open Signal Q4 2015
  • Raskest mobilnett i Norge, Open Signal Q3 2015
  • Raskest mobilnett i Norge, Open Signal Q2 2015
  • Raskest mobilnett i Norge, Open Signal Q1 2015
  • Best utvikling, laveste feilrate og høyeste nedlastingshastigheter, Simula årsrapport
  • Norges raskeste mobilnett, Twin Prime: State of Mobile Performance Report
  • Markedsførernes merkevarefavoritt, Mediabemannings årsundersøkelse 2016
  • Årets mobiloperatør, Mediehuset Tek

Fakta NB-IoT:

Narrowband Internet of Things (NB-IoT) er en ny kommunikasjonsteknologi som gir svært god dekning innendørs, utendørs og under bakken, og er ideell for ting som går på batteri og som bare av og til sender data via nettet. Det gjør at batterilevetiden blir svært lang, gjerne over 10 år. NB-IoT fungerer nesten hvor som helst, er kostnadseffektiv og kobler enheter enklere og mer effektivt på det eksisterende 4G-nettet. 

Emner


--

Vi er Telia Norge, den nye generasjonen telekom-selskap. Våre 1200 dyktige kollegaer møter hver dag tusenvis av kunder i verdens mest oppkoblede land. Vi er navet i det digitale økosystemet som gjør det mulig for mennesker, virksomheter og samfunn å få tilgang til alt som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Som del av Nordens største mobilselskap er vi en digital tilrettelegger som sammen med partnere skaper våre digitale borgere sin fremtid og fører verden nærmere alle kunder.

Telia, The New Generation Telco

Kontakter

Pressetelefon

Pressetelefon

Pressekontakt Pressetelefon til bruk for journalister +47 465 00 000

Vi er Telia – Norges største utfordrer

Telia Norge er et ledende teknologiselskap som bygger samfunnskritisk infrastruktur og leverer innovative produkter og tjenester innen TV, internett og mobil. Vi er Norges største utfordrer og våre om lag 2 300 dyktige medarbeidere jobber hver dag for å utfordre hvordan ting kan gjøres bedre for å forenkle hverdagen til bedrifter, for samfunnet og for menneskene som bor her. Gjennom våre produkter og tjenester utgjør vi navet i det digitale økosystemet i Norge, og vi gir våre kunder tilgang til det som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Telia Norge er en del av Nordens største telekomselskap, Telia Company. Vi har merkevarene Telia, OneCall, Mycall og Phonero.

Telia Norge
Lørenfaret 1A
0585 OSLO
Norge