70mm-festivalen med rekordartet forhåndssalg

70mm-festivalen med rekordartet forhåndssalg

Foto: Elisabeth Taylor i Cleopatra

Tre måneder før Cinematekets feiring av den analoge filmens ”Rolls Royce-format” 70mm starter, er det allerede solgt over 700 billetter til 70mm-festivalen.

Det kan Jan Eberholst Olsen fortelle. Han er kurator og primus motor for festivalen som er inne sitt tolvte år. Den finner sted på Cinemateket i Oslo i perioden 25. august – 3. september. I ti dager får publikum muligheten til å se filmene slik de var ment å oppleves – på stort lerret, med knivskarpt bilde og 6-kanals stereolyd.

Festivalen åpner med Stanley Kubricks mesterverk 2001: En romodyssé (1968), en av tidenes mest ikoniske science fiction-filmer. Programmet spenner deretter vidt – fra en syngende Clint Eastwood i Paint Your Wagon til Tom Cruise i Top Gun, via storfilmer som Lawrence of Arabia, The Sound of Music og Cleopatra og østtysk 70-talls science fiction Signale, kunstnerportrettet Goya, westernfilmen Cheyenne Autumn av mesterregissør John Ford til Tarantinos The Hateful Eight og Interstellar av Christopher Nolan.

Jan Eberholst Olsen står foran sitt tolvte festivalår (foto av Geir Friestad)

Dette omfattende programmet har ført til et spesielt godt forhåndssalg, og det er også solgt flere billetter til utlandet enn før.

– Det at det kommer tilreisende fra Tromsø i nord til Berlin i sør vitner om at dette er noe helt spesielt å oppleve på kino, sier Eberholst Olsen

På 60-tallet var gjerne forestillingene på storfilmer som Lawrence of Arabia og The Sound of Music utsolgt flere uker i forveien, skriver Cinemateket i sin omtale av festivalen. ”Publikum planla kinobesøket sitt på samme måte som en kveld på teateret eller en konsert. Selve kinobesøket var en langt mer høytidelig og forventningsfull opplevelse enn det er i dag, og presentasjonen av filmene var mer seremoniell og teatralsk, med flotte scenetepper, vignettmusikk og pauser i visningen av de ofte svært lange filmene, som elementer i publikums helaftens kinobesøk”.

Det er denne kinoopplevelsen Cinemateket ønsker å gjenskape.

–  Vi forsøker å gjenskape noe av denne kinoopplevelsen under 70mm-festivalen, av historiske grunner, men også for å understreke at dette ikke er noe du får oppleve så ofte, forteller Eberholst Olsen.

Analoge filmkopier har blitt svært verdifulle, melder Cinemateket, og 70mm-kopier lånes sjeldent eller aldri ut fra filmarkiv. Mange originale 70mm-kopier er uerstattelige, og dette kan være siste gang filmene blir vist akkurat slik filmskaperen ønsket at publikum skulle oppleve filmen.

Foto av Geir Friestad
70mm-festivalen med rekordartet forhåndssalg

70mm-festivalen med rekordartet forhåndssalg

Foto: Elisabeth Taylor i Cleopatra

Tre måneder før Cinematekets feiring av den analoge filmens ”Rolls Royce-format” 70mm starter, er det allerede solgt over 700 billetter til 70mm-festivalen.

Det kan Jan Eberholst Olsen fortelle. Han er kurator og primus motor for festivalen som er inne sitt tolvte år. Den finner sted på Cinemateket i Oslo i perioden 25. august – 3. september. I ti dager får publikum muligheten til å se filmene slik de var ment å oppleves – på stort lerret, med knivskarpt bilde og 6-kanals stereolyd.

Festivalen åpner med Stanley Kubricks mesterverk 2001: En romodyssé (1968), en av tidenes mest ikoniske science fiction-filmer. Programmet spenner deretter vidt – fra en syngende Clint Eastwood i Paint Your Wagon til Tom Cruise i Top Gun, via storfilmer som Lawrence of Arabia, The Sound of Music og Cleopatra og østtysk 70-talls science fiction Signale, kunstnerportrettet Goya, westernfilmen Cheyenne Autumn av mesterregissør John Ford til Tarantinos The Hateful Eight og Interstellar av Christopher Nolan.

Jan Eberholst Olsen står foran sitt tolvte festivalår (foto av Geir Friestad)

Dette omfattende programmet har ført til et spesielt godt forhåndssalg, og det er også solgt flere billetter til utlandet enn før.

– Det at det kommer tilreisende fra Tromsø i nord til Berlin i sør vitner om at dette er noe helt spesielt å oppleve på kino, sier Eberholst Olsen

På 60-tallet var gjerne forestillingene på storfilmer som Lawrence of Arabia og The Sound of Music utsolgt flere uker i forveien, skriver Cinemateket i sin omtale av festivalen. ”Publikum planla kinobesøket sitt på samme måte som en kveld på teateret eller en konsert. Selve kinobesøket var en langt mer høytidelig og forventningsfull opplevelse enn det er i dag, og presentasjonen av filmene var mer seremoniell og teatralsk, med flotte scenetepper, vignettmusikk og pauser i visningen av de ofte svært lange filmene, som elementer i publikums helaftens kinobesøk”.

Det er denne kinoopplevelsen Cinemateket ønsker å gjenskape.

–  Vi forsøker å gjenskape noe av denne kinoopplevelsen under 70mm-festivalen, av historiske grunner, men også for å understreke at dette ikke er noe du får oppleve så ofte, forteller Eberholst Olsen.

Analoge filmkopier har blitt svært verdifulle, melder Cinemateket, og 70mm-kopier lånes sjeldent eller aldri ut fra filmarkiv. Mange originale 70mm-kopier er uerstattelige, og dette kan være siste gang filmene blir vist akkurat slik filmskaperen ønsket at publikum skulle oppleve filmen.

Foto av Geir Friestad
MENY