Urban økte mest av kjedene i 2016

Kjedene styrker posisjonen

De store kleskjedene økte omsetningen med 3,3 prosent og styrket dermed sin posisjon i 2016. Størst vekst av kleskjedene i fjor hadde Varner-kjeden Urban med hele 27,1 prosent.

Publisert

Foreløpige tall viser at landets klesbutikker økte omsetningen med 2,1 prosent til 32 450 millioner kroner ekskl. mva. i fjor. 26 kleskjeder med 100 millioner kroner eller mer i årsomsetning for 20 652 millioner kroner, en økning på 3,3 prosent fra 2015. I tallene inngår også kjedenes netthandelsomsetning.

H&M fortsetter å øke i Norge

- Tallene bekrefter en tendens vi har sett de siste årene: De store blir sterkere, sier bransjedirektør for faghandel i Virke, Bror William Stende.

- Færre selskaper kontrollerer en større del av omsetningen i en bransje som preges av minimal vekst. Store profesjonelle systemer med kontroll over hele verdikjeden utfordrer den tradisjonelle detaljistmodellen med frittstående butikker som kjøper varer gjennom mellomledd. Derfor blir det stadig færre av de små, familieeide, frittstående butikkene, sier Stende.

- Det forsvinner noen hundre butikker hvert år, de fleste ved nedleggelser og avviklinger i det stille. Utviklingen i antall konkurser de siste årene har vært positiv, fra 155 i 2013 til 108 i 2016, som er det laveste siden 2010, sier Stende.

De 26 kleskjedene sto for 63,6 prosent av klesbutikkenes samlede omsetning i Norge, mot 62,9 prosent i 2015. Omsetningen i resten av landets klesbutikker endte på 11,8 milliarder kroner, 0,1 prosent mindre enn i 2015.

De 26 store kleskjedene hadde ved utgangen av 2016 til sammen 1 953 butikker i Norge, 20 flere enn ved utgangen av 2015. I antall butikker inngår også kjedenes nettbutikker.

All time high

På veksttoppen finner vi Urban, som økte omsetningen med hele 27,1 prosent, fra snaue 238 millioner kroner i 2015 til vel 302 millioner i fjor. Antall butikker ved utgangen av 2016 var 36 mot 35 i 2015.

En tilvekst på seks butikker, fra 49 i 2015 til 55 i 2016, bidro til at Boys of Europa økte omsetningen med 19,4 prosent til 285 millioner kroner. Match, med 106 butikker, fem flere enn i 2015, økte omsetningen med 15,5 prosent til 945 millioner kroner, mens KappAhl økte omsetningen med 10,3 prosent til 1222 millioner kroner med samme antall butikker som året før.

Volt og Spar Kjøp økte omsetningen med 8,9 og 7,3, etter en tilvekst på henholdsvis tre og en butikk i fjor. Syv nye butikker sørget for at omsetningen i Hennes & Mauritz økte med 6,3 prosent til rekordhøye 4 713 millioner kroner.

Flere butikker bidro også til at Change Lingerie økte omsetningen med 5,6. Høyer hadde en vekst over bransjegjennomsnittet med 4,8 prosent, etter å ha ligget på topp i omsetningsøkning både i 2014 og 2015, med en vekst på 4,8 prosent i 2016.

Cubus økte omsetningen med 4,4 prosent.

Match har vært gjennom en vellykket snuoperasjon

Av de 16 kleskjedene med vekst, var fjorårsomsetningen «all time high» i 13 av kjedene. Det var bare Spar Kjøp, b.young og Gina Tricot som i løpende priser har omsatt for mer tidligere.

Store variasjoner

Det var store variasjoner i omsetningsutviklingen. Mens fire kjeder kunne vise til tosifret vekst, var det tre kjeder som hadde en tilsvarende stor tilbakegang. Størst tilbakegang hadde PM Retail og Vivikes, der omsetningen gikk ned med 16,6 og 15,4 prosent fra 2015 til 2016. Færre butikker forklarer noe av nedgangen hos begge kjeder. Vivikes nye kjede, Days like This, inngår i omsetningen og butikkantallet til Vivikes. Med en butikk mindre enn i 2015 gikk omsetningen i Bik Bok ned med 10,8 prosent. Også i Bogerud Tekstil og Carlings var det færre butikker i 2016 enn i 2015, noe som bidro til at omsetningen gikk ned med 7,9 og 5,1 prosent. I ytterligere tre kjeder gikk omsetningen svakt ned i fjor.

Halvparten av omsetningen

Varner Gruppen, Voice Norge, Hennes & Mauritz, Texcon, Lindex og KappAhl sto for 52 prosent av omsetningen i butikkhandelen med klær i fjor. Inkluderer vi Levis og Dis omsatte Varner Gruppens kjeder for omtrent 6,25 milliarder kroner i Norge. Dette er 0,9 prosent mer enn i 2015. Varner Gruppen sto med dette for 19,2 prosent av klesbutikkenes samlede omsetning i Norge. Varner er også inne på eiersiden i Moods of Norway, som sommeren 2016 kjøpte kleskjeden Brandstad. Moods of Norway og Brandstad omsatte i 2015 for 195 og 146 millioner kroner.

Moods of Norway har trukket ut de to kjedene av årets oversikt fordi kjedene var under omstrukturering i 2016.

1) Omsetningen gjelder regnskapsårene 1.9.2014-31.8.2015 og 1.9.2015-31.8.2016
2) Omsetningen for 2015 gjelder regnskapsåret 1.2.2015-31.1.2016. For 2016 har vi anslått omsetningen til 300 mill.
Kilde: Kvarud Analyse

Heller ikke Bestseller AS, som hadde en omsetning på i underkant av 900 millioner i 2015, er med i oversikten fra Virke.

Nest størst i omsetning er Hennes & Mauritz med en andel på 14,5 prosent, mens Texcon er tredje størst med 6 prosent. Voice Norge, med kjedene Match, VIC og Boys of Europe, tok hånd om 4,7 prosent av omsetningen i kleshandelen, mens Lindex og KappAhl hver hadde en andel på 3,8 prosent.

Voice Norge og KappAhl hadde, med 10,4 og 10,3 prosent vekst, størst vekst av kleskjedene eller klesgrupperingene med mer enn en milliard i omsetning.

Powered by Labrador CMS