For et fritt akademia!

Kronikkforfatterne forteller hvorfor det er viktig å samles til kamp mot regjeringens forslag til ny universitets- og høgskolelov.

Ingvar Skjerve og Ingrid Fiskaa, kampanjesekretærer for Fritt Akademia.

Hva har Professorforeningen, Minor Majority og Rød Front til felles? Vel, sånn rent bortsett fra hangen til å kle seg i svart og beige, så slutter de opp om Fritt Akademia. Sammen med Studentenes Landsforbund, Vox Academica, Norsk Tjenestemannslag og en hel rekke andre organisasjoner og enkeltpersoner utgjør de den, mildt sagt sammensatte alliansen som nå har tatt opp kampen mot nyliberal reform av universitets- og høyskolesektoren.

I februar behandler Stortinget forslaget til ny universitets- og høyskolelov. Alle vi som slutter opp om Fritt Akademia, anser loven, slik den nå foreligger i Odelstingsproposisjon nr.79, for å være en trussel mot vesentlige sider ved vårt utdanningssystem. Vi står sammen om fire paroler, som vi mener uttrykker hva som burde ligge til grunn for en ny lov om høyere utdanning:

1) Fortsatt lik rett til utdanning – vern om gratisprinsippet!

Fritt Akademia krever styrking av gratisprinsippet i den nye loven. Regjeringen vil kun beholde gratisprinsippet som hovedregel, og tillater departementet å fastsette en eventuell egenbetaling. Loven kan bety slutten på lik rett til utdanning, og at foreldre snarest bør begynne å spare penger til sine barns utdanning.

2) Forsvar den individuelle forskningsrett og -frihet!

Fri og uavhengig undervisning og forskning er en hjørnestein i et moderne demokrati. Historisk har forskerne ved norske universiteter hatt rett til forskningstid, rett til selv å velge forskningstema, og til offentlig å gjøre rede for forskningen sin. Lovforslagets åpning for en sterkere sentralledelse og bortfall av et internt demokrati gjør at denne retten nå er truet.

3) Demokratisk valgte ledere – rektor som styreleder!

Universiteter har alltid hatt indre demokratiske og kollegiale styringsformer, og dette har vært viktig for faglig frihet, kreativitet og motivasjon. Loven legger opp til at alle kollegiale organer og alle valgte ledere kan avskaffes. Institusjonen vil kunne ledes av et allmektig styre med en styreleder oppnevnt av departementet, og med en styreoppnevnt rektor som er redusert til styrets sekretær. Valgte ledere bør være hovedregelen, i tråd med dagens lov.

4) Kunnskap er ingen handelsvare – nei til kommersialisering av norsk utdanning!

Loven åpner for at det kan opprettes kommersielle private institusjoner i konkurranse med de offentlige. De offentlige institusjonene vil kunne bli sittende igjen med den tunge «ulønnsomme» undervisningen, mens fortjenesteorienterte institusjoner kan skumme fløten. Loven utelukker ikke at offentlige institusjoner kan betraktes som kommersielle aktører, og da vil også utenlandske konserner kunne kreve å få etablere seg. Den nasjonale kunnskapsbasen vil da forvitre, og det offentliges ansvar for en ikke-kommersiell utdanning for alle vil neppe kunne opprettholdes.

Det er den samlede virkning av lovforslaget som bekymrer oss mest. Hva slags forskning og utdanning står vi igjen med når studentbetaling sakte sniker seg inn, oppdragsforskning fortrenger grunnforskning, kommersiell orientering lovfestes og institusjonenes selvstyre og autonomi beskjæres? Hva slags vitenskapsfolk kommer det nye systemet til å skape? Vår skrekkvisjon er servile institusjoner og vitenskapsfolk hvis viktigste bekymring er hvordan de skal få næringslivet til å finansiere seg, og som lar faglige standarder eller samfunnshensyn fare. At slike institusjoner vil forsøke å tyne studentene sine for penger, ligger vel i kortene.

Ennå er det ikke for sent. Ennå kan mye gjøres. Vi kan fortsatt få en lov for høyere utdanning som trygger samfunnshensyn foran snevre profittinteresser – en lov basert på andre verdier enn de tidligere NHO-direktør Kristin Clemet tydeligvis legger til grunn. Det kreves imidlertid handling. Vi må vise at vi er mange som bryr oss, og at vi ikke finner oss i å bli overkjørt. Møt opp i Universitets aula den 26.januar klokken 15 og vis ditt engasjement for gratis utdanning og fri forskning – for et fritt akademia!

Powered by Labrador CMS