I år som i fjor dreier det aller vanligste spørsmålet til seg om kjøp og salg av bruktbil.

– På andreplass kommer leie av bolig, etterfulgt av spørsmål om håndverkertjenester knyttet til bolig, sier direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet.

Blant de over 4.000 av bruktbilhenvendelsene, er feil på bruktbilen en gjenganger blant henvendelsene. Hele sju av ti tar kontakt fordi de mener de har fått en bil som er dårligere enn det de kunne regne med og ble opplyst om, opplyser Forbrukerrådet.

Flønes oppfordrer bilkjøpere til å sjekke bruktbilen nøye før man slår til og viser til Forbrukerrådets sjekkliste for bruktbilkjøp.

– Ta den med til et verksted før du kjøper bilen og få gjennomført en sjekk, sier Flønes.

Hun påpeker at statistisk sett er ikke risikoen for feil på bruktbilen mindre om du kjøper bilen fra en forhandler, eller privat.

Nest flest henvendelser i årets første halvår gjaldt leie av bolig. To av fem henvendelser var knyttet til leiekontrakten.

– Ved siden av leien, er det viktig at du får med deg hvordan du kan si opp, hva som er ditt vedlikeholdsansvar og hva leien inkluderer, sier Flønes.

Dette er det ti vanligste henvendelsene til rådet første halvår 2016

Tall for samme periode i fjor i parentes.

  • Brukte biler: 4.051 (4.331)
  • Leie av bolig: 2.134 (2.261)
  • IKT-produkter: 1.620 (1.792)
  • Møbler og innredning: 1.420 (1.566)
  • Vedlikeholdstjenester og utbedring bolig: 1.327 (1.589)
  • Andre transportmidler: 1.102 (1.080)
  • Større husholdningsapparater: 1.092 (886)
  • Tjenester knyttet til fast eiendom: 1.085 (741)
  • Elektroniske artikler minus data: 1.006 (940)
  • Klær og sko: 989 (806)

(©NTB)