Pakkereiser ser ut til å være populært blant nordmenn. I sommermånedene juni, juli og august er det flere som velger charterturer der man betaler en sum, og får alt av fly, hotell og aktiviteter inkludert.

I mars skrev Aftenposten at charterselskapene har nådd toppen, da antallet pakketurister har ligget på stabile 1,2 millioner i året i flere år. Reisearrangørene har ikke tro på at det tallet vil øke, og nå tilbyr flere kundene spesialpakkede turer, tilpasset individuelle reisende, for å sikre selskapenes fremtid. Stadig flere unge på reise, som de tradisjonelle backpackerne i eksotiske land, har kastet seg på trenden av å bestille skreddersydde opplegg på reisen.

Mange velger organiserte reiser for å unngå utfordringer og problemer på reise, men svært få er usikre på rettighetene sine her, ifølge en undersøkelse fra Forbrukerrådet.

- Bare halvparten av de spurte har kunnskap om at det er gyldig grunn å klage hvis utsikten fra rommet ikke er som lovet, uttaler direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes, som en kommentar til pressemeldingen.

Forbrukerrådet opplyser at det er viktig å være oppmerksom på at man har rett til å klage hvis man ikke får det som er avtalt. Hvis rommet med utsikt ikke kommer som avtalt, har man for eksempel rett til nytt rom eller prisavslag.

Hotellets beliggenhet

Et annet vesentlig punkt er at man har rett til å klage hvis hotellet ligger lenger unna stranden enn avtalt. Dette er det ifølge Forbrukerrådet få som er klar over, da fire av ti i undersøkelsen svarte at de ikke visste om dette.

Til tross for at mange ikke har oversikt over rettighetene sine, finnes det forbrukere som har for høye forventninger til hva de kan klage på. Eksempelvis tror to av ti at et kaldt hotellrom er gyldig grunn nok til å klage.

- De fleste land har et annet forhold til oppvarming enn oss. Du kan derfor bare klage på kaldt rom, hvis du overnatter i et land med de samme kravene til varme på rommet. Det vil først og fremst være i Norden, sier Flønes.

Andre ting forbrukerne kan finne på å klage på er dårlig vær – selv om det bare gjelder fem prosent av de spurte i undersøkelsen, som Forbrukerrådet betegnet som et «lurespørsmål». Du har imdlertidig rett til å klage hvis dårlig vær skulle forårsake forsinkelse for charterflyet, eller i verste fall at det blir innstilt. Da har du rett til å bli tatt hånd i likhet med vanlige rutefly når man flyr i et EU- eller EØS-land.

- Klag på stedet

Hvis man som forbruker skulle havne i en slik situasjon, opplyser Forbrukerrådet at det er viktig å sende inn klagen så raskt som mulig. Klager man når man kommer hjem, kan det være for sent, skal vi tro direktøren for forbrukerservice. Med så mange tilrettelagte opplegg på turen, opplyser Forbrukerrådet at det er viktig å ha med seg all mulig infomarsjon man har fått om reisen på forhånd, da det ikke alltid kan være lett å huske på alt.

- Er du misfornøyd må du si ifra på stedet. Får du ikke respons, så klag skriftlig med en e-post eller lignende. Det er viktig at du skaffer dokumentasjon for klagen. Reisearrangøren skal ha mulighet til å gjøre opp for seg mens du er på reisen, sier Ingeborg Flønes.

Får man ikke det man som kunde er blitt lovet, og selskapet ikke gjør opp for seg, kan man klage til Pakkereisenemnda. De behandler klager som kommer av kontraktsforhold mellom forbruker og bransjeaktør, i en pakkereise der forbrukeren har betalt for reisen selv. Skriftlig reklamasjon må være fremsatt til turarrangør eller formidler senest fire uker etter hjemkomst. Saksbehandlingstid kan ta opp til fem måneder fra innsendt klage, ifølge Pakkereisenemnda sine hjemmesider.