Håkon Borud er utdannet i international relations og international journalism i England.

Flinke folks forbannelse

"Robotene kommer, algoritmene er her og sensorer kobler snart den minste ting direkte til internett. Kravet til samarbeid på tvers av fagområder øker i en tid der gamle forretningsmodeller knuses", skriver First House-rådgiver Håkon Borud.

For å lykkes som advokat, må du levere kvalitet, levere timer og være en god selger, sa avtroppende leder i Advokatforeningens kvinneutvalg, Kristine M. Madsen, i en artikkel i Advokatbladet en stund tilbake. Hun kunne lagt til: Være en god kommunikator og forstå den lynraske teknologiutviklingen.

Advokater flest er flinke folk. Som mange andre flinke folk, har imidlertid også mange advokater vært unødig plaget av det vi i First House ofte kaller «flinke folks forbannelse». Kort oppsummert: Folk som er flink til noe, har en tendens til å føle at man er flink til alt.

Dette er i ferd med å endre seg, og årsaken til det tror jeg enkelt forklart er digitaliseringsbølgen som skyller over oss alle.

Robotene er her

De mest påkoblede leserne har alt oppdaget en feil i denne kommentaren. Det er nemlig ikke sant at robotene kommer. Robotene er her allerede. Også inne i advokatkontorene. La meg ta to eksempler:

  • Etter å ha fått en rekke parkeringsbøter, lagde den 19 år gamle Stanford-eleven Joshua Bowder chatboten DoNotPay fordi han var lei av den tungrodde klageprosessen i parkeringsetaten. Kort tid etter lansering hadde chatboten sendt inn klager på 250.000 bøter på vegne av sine brukere. DoNotPay vant 160.000 av disse sakene, en suksessrate på over 60 prosent.
  • Det amerikanske advokatfirmaet BakerHostetler, med fjorten kontorer og ni hundre partnere og advokater, ansatte i fjor konkursrett-spesialisten Ross. Ross studerte verken på Harvard eller Yale, men fikk sin opplæring hos IBM. Ross er en advokat-robot. Den trenger aldri hvile eller spisepauser. Den kan lese og finne mønstre og strukturer i ustrukturert data – bøker, forskningsartikler, lovverket, aviser og andre kilder - og lærer av sin egen research. Ross er allerede satt til å utvikle egne hypoteser og til å utfordre advokatenes hypoteser i ulike konkurssaker.

I en slik verden er det risikabelt å føle seg flink til alt. Både for advokater og kommunikasjonsrådgivere. Å være faglige fyrtårn er fortsatt helt nødvendig, men det er ikke lenger nok.

- Kundene vil ha bedre analyser

Nye teknologier i eksponentiell utvikling knuser gamle forretningsmodeller i bransje etter bransje. Kravet til innsikt, tempo og spesialisering i arbeidsoppgaver øker. Kundene krever mer informasjon, bedre analyser og større gjennomslagskraft. Ofte til lavere pris.

Dette øker kravet til spesialkunnskap, med påfølgende behov for samarbeid på tvers av fagområder. Og det er nettopp det som er i ferd med å skje.

I First House jobber vi stadig tettere med ulike advokater og advokatselskaper. Vi utvikler kommunikasjonsplaner og bygger synlighet for å hjelpe til med posisjonering i markedet. Vi analyserer det politiske landskapet. Vi holder kurs i salgskommunikasjon for partnere som ønsker å skjerpe den interne salgskulturen. Vi har mange rådgivere med lang ledererfaring. Personer som selv har stått i stormen, og som derfor ofte oppleves som nyttige samtalepartnere når ledere skal bygge sin egen plattform, utvikle en internkultur eller endre en organisasjonsstruktur.

Nye former for samarbeid

Stadig oftere jobber vi også sammen med advokater på vegne av felles kunder. Vi hjelper selskaper med kommunikasjonen ved børsnoteringer, oppkjøp og sammenslåinger. Vi bidrar i risikoanalyser og omdømmeutfordringer. Der kunden ber om juridisk hjelp fra advokatkontorene, kan vi bistå med politisk analyse eller teknologisk forståelse i den samme saken. Sammen kan vi avstemme en mediehåndtering slik at den ikke skader, men tvert imot styrker en eventuell juridisk behandling. Vårt samarbeid med advokatene finner stadig nye former. Vi lærer av hverandre, utvikler hverandre og selvfølgelig viktigst av alt – gjennom gjensidig utnyttelse av hverandres innsikt øker verdien av rådene vi i fellesskap gir kunden.

Ingen kan med sikkerhet si hvilke endringer som vil følge den lynraske teknologiutviklingen, og vi bør alle føle litt på den usikkerheten det skaper. Det advokatkontor, eller kommunikasjonsrådgiverselskap, som ikke makter å integrere utviklingen inn i sin egen forretningsmodell, vil få betydelige utfordringer i årene fremover.

Teknologienes muligheter må forstås, men begrensningene skal vi heller ikke glemme. I First House ønsker vi endring velkommen. Vi liker å bli utfordret. Mens vi venter på at robot-Ross flytter til Norge, vil vi derfor reflektere over hvordan teknologi kan brøyte vei for enda flere spennende samarbeidsformer. Det gjør vi stadig oftere sammen med offensive advokathus og andre ledende kunnskapsmiljøer. I en usikker verden er i hvert fall en ting sikkert: Å sitte stille i håp om at det går over er ikke løsningen.

Powered by Labrador CMS