Bløff om busser på Motorveien?
DEBATT: Å utvide Motorveien er ikke et kollektivtiltak. Å utvide Motorveien til seks felt er å bygge motorvei.
- Nils JacobsenPensjonert dosent, Universitetet i Stavanger
- Per Th. GrimnesNettverket Byutviklingens lange linjer, BULL, avd. Stavanger
- Kjell SpigsethNettverket Byutviklingens lange linjer, BULL, avd. Oslo
Bypakke Nord-Jæren har som målsetting:
- Nullvekst i personbiltrafikken i byområdet på Nord-Jæren.
- God framkommelighet for alle trafikantgrupper, der hovedvekten er på kollektiv, sykling, gåing og næringstransport.
Byen skal få bedre busstilbud. Fra staten hører vi: «Regjeringen ønsker en miljøvennlig byutvikling og følger opp beslutningene i klimaforliket. Byvekst-avtalene skal bidra […]. Befolkningsveksten i byer kan ikke løses med mer biltrafikk.»
Er det gjort markedsundersøkelse om hvor behovet for bussreiser er størst?
Utredning
Men hva skjer? Plutselig vil noen bygge kollektivfelt på Motorveien, og begrunner det med hvor mange busser i timen som kjører der. Men hvilken time velges ut: Jo, en time i rushtiden, uten å fortelle at de fleste av disse busslinjene er rushtidsruter. Utenom rushtiden går det et fåtall busser.
Hvorfor skal motorveien utvides? Er det gjort markedsundersøkelse om hvor behovet for bussreiser er størst? Er det laget driftsopplegg før bevilgninger til infrastrukturtiltak settes i gang?
Første melding i 2007: Utreder seks felt på motorveien
Et annet motiv?
Kan utvidelse av Motorveien ha å gjøre med de over 60.000 personbilene og de over 6000 tunge bilene som daglig kjører der? I så fall må dette sies, og bevilgningene styres deretter.
Kan vi forsvare å bruke 1,5 milliarder kollektivkroner på en veistrekning uten av- og påstigning og med noen hundre drosjer og høyst 200 rutebusser daglig? Det sies at kollektivfeltet skal kunne brukes av de tunge bilene også, men er det da et kollektivfelt?
Å utvide Motorveien er ikke et kollektivtiltak. Å utvide Motorveien er å bygge motorvei. Den daglige busstrafikken på Motorveien er rett og slett ikke høy nok. Her er hverken holdeplasser eller folk, og det vil være en grov tabbe å invitere dem til å komme. Framtiden for kollektivtrafikken i Stavanger ligger i bydelene på begge sider av Motorveien, der folk bor, jobber og handler. Dit må pengene til kollektivtiltak styres.
Stavanger har store oppgaver med å skaffe tilfredsstillende forhold for bussene i bydelene. Rutetidene forsinkes av bilkøer, kjøretraseene er kronglete og unødig lange, holdeplasser er mangelfullt utstyrt, flere sentrale områder har få og ujevne avganger.
Det er en uforståelig prioritering, og i strid med bypakkens overordnete målsetting, å bruke kollektivmidler i milliardklassen til å utvide Motorveien.
Fortsett det gode arbeidet!
Storbyområdet Stavanger–Sandnes har for flere år siden startet en positiv utvikling av busstilbudet:
- Busslinjene er blitt tydeligere, med flere reserverte busstraseer.
- Flere avganger på hver busslinje.
- Digital billettering og info-skjermer både i bussene og på holdeplassene.
- Digital sanntidsinformasjon på mobiltelefoner.
Denne positive utviklingen må få fortsette.
I denne situasjonen er det en uforståelig prioritering, og i strid med bypakkens overordnete målsetting, å bruke kollektivmidler i milliardklassen til å utvide Motorveien. Åpenbare alternativer til å la buss følge E39 mellom Bekkefaret og Forus må utredes og følge saken til vedtak.