Slik skal Canal Digital holde på kabel-TV-kundene

Frister med Netflix og setter opp bredbåndsprisen med 35 prosent.

BEHOLDE KUNDER: Canal Digital Kabel fornyer seg for å holde på fleste mulig av sine over 500.000 kabel-TV-kunder(Illustrasjonsfoto).

Tvunget koblingssalg av TV og bredbånd er snart historie, og Canal Digital Kabel (CDK) er klar med ny prisstruktur og tjenester man håper skal få kundene til å tenke seg om før de kutter TV-kabelen.

– Vi ønsker å ta rollen som superaggregator og være TV-portalen som gir kundene tilgang til det de vil, når de vil og hvor de vil, sier Birgit Bjørnsen som er leder for fastnett og TV i Telenor.

Hun mener det ikke er en kamp mellom tradisjonelle TV-tilbydere og strømmetjenester, men en kamp om innhold og brukervennlighet.

INNHOLD: Leder for fastnett og TV i Telenor, Birgit Bjørnsen, mener det handler om å ha og servere innholdet kundene vil ha.

Et kappløp CDK akter å vinne med en ny TV-portal, ny app og generelt bedre brukervennlighet med vekt på personalisering og bedre søk på tvers av alt innhold.

– Vi har også fått på plass Netflix og NRKs apper i vår portal, og lanserer en ny utgave av appen vår som lar kundene se det meste av innholdet på mobil og nettbrett både hjemme og når de er på farten. Innhold vil også kunne lagres lokalt.

Årsaken til at ikke alt innholdet er på plass i den nye appen, handler ifølge Bjørnsen om rettigheter. Hun gjør også oppmerksom på at Netflix og NRK-appene kun fungerer med den nyeste PVR-dekoderen (ADB 5743) deres.

Den nye TV-portalen til Canal Digital Kabel skal gjøre det enklere å finne innholdet kundene vil ha.

– Må bli bedre til å utnytte brukerdataene

På spørsmål om ikke en superaggregator bør ha alle relevante strømme-apper tilgjengelig, eksempelvis HBO, viser Bjørnsen til at hun ikke kan si noe om eventuelle forhandlinger med andre strømmetjenester.

– Dere har siden lanseringen av T-We-plattformen i 2013 snakket om betydningen av å personalisere innholdet, men det handler fortsatt mye om kanallister?

– Jeg opplever at den nye TV-portalen er et kvantesprang med blant annet mer fokus på sjangersøk. Men det er fortsatt for mye kanalfokus, så neste skritt vil være å tone ned hvem som tilbyr innholdet og fokusere mer på å finne det kunden vil se. Vi må definitivt bli flinkere til å anvende brukerdataene vi sitter på.

Dyrere bredbånd

Kunder som ønsker å kvitte seg med TV-dekoderen må ut med minimum 579 kroner i måneden for å beholde bredbåndet. Det er en prisøkning på 35 prosent fra dagens 429 kroner til 579 kroner for CDKs minste bredbåndsalternativ på 30 Mbps nedstrøms.

FORDEL: CDK mener det skal være fordelaktig å kjøpe begge produkter da samme nett leverer både TV og bredbånd.

Ifølge Bjørnsen skyldes prisøkningen en såkalt «nettilgang» på 150 kroner i måneden som skal dekke kostnader for drift og utvikling av nettet, og som er inkludert i totalprisen for alle produktene.

– Nettilgang er allerede inkludert i TV-prisen, men vil fremkomme på fakturaen ved kjøp av bredbånd uten TV, forklarer Bjørnsen.

Det betyr at alle bredbåndshastighetene til CDK blir 150 kroner dyrere for kunder som ikke ønsker TV. En type nettleie Canal Digital fikk mye kritikk for i høst, og Forbrukerrådet satt spørsmålstegn ved både lovligheten av nettleien og om den står i rimelig forhold til kostnadene CDK påberoper seg.

Ifølge Bjørnsen skyldes prisøkningen en såkalt «nettilgang» på 150 kroner i måneden som skal dekke kostnader for drift og utvikling av nettet, og som er inkludert i totalprisen for alle produktene.

– Nettilgang er allerede inkludert i TV-prisen, men vil fremkomme på fakturaen ved kjøp av bredbånd uten TV, forklarer Bjørnsen.

Det betyr at alle bredbåndshastighetene til CDK blir 150 kroner dyrere for kunder som ikke ønsker TV. En type nettleie Canal Digital fikk mye kritikk for i høst. Blant annet satt Forbrukerrådet spørsmålstegn ved både lovligheten av nettleien og om den står i rimelig forhold til kostnadene CDK påberoper seg.

Get er fortsatt ikke klare

Konkurrenten Get vil fortsatt ikke si noe om hva bredbånd vil koste kunder som vender TV-kanalene ryggen.

– Vi vil ha på plass en løsning for dette i løpet av året, og kommer tilbake med mer informasjon da, sier en ordknapp Øyvind Husby som er direktør for samfunnskontakt i Get.

AVVENTER: Øyvind Husby i Get har fortsatt ikke nye prisstruktur på plass.

Skjønt Get har tidligere uttalt at de ikke utelukker en nettleie-modell av typen CDK har bestemt seg for å innføre.

– CDK har fått på plass en avtale med Netflix. Har dere tilsvarende planer?

– Vi har allerede en app store med blant annet NRK Nett-TV, NRK Super og VGTV. Planen vår er å inkludere stadig mer relevant innhold uten at jeg kan gå i detaljer på det nå, sier Husby.

Get som tirsdag kunngjorde at de sier opp 96 ansatte. Dette er ifølge administrerende direktør i Get Gunnar Evensen, en konsekvens av at «innholdskostnadene stiger kraftig samtidig som stadig flere kunder kun ønsker bredbånd fra Get».

Legger seg ikke bort i prisen

Forbrukerombudet har i utgangspunktet ingen formening om prisøkningen, og viser til at de ikke har sett på selve prisingen, men kun det prinsipielle ved koblingssalget.

Også hos Forbrukerrådet er man fornøyd med at det tvungne koblingssalget av TV og bredbånd opphører.

– Samtidig kan man jo spørre seg hvor reel valgfriheten er når man ser tilbudet fra Canal Digital, og vet at ordningen ikke gjelder enkeltkunder i borettslag. Hindringene for å bytte leverandør og kjøpe de tjenestene man ønsker er fortsatt store, sier fagdirektør Finn Myrstad, som mener vi trenger et bredbåndsmarked som i større grad åpner for konkurranse og valgfrihet.