– Folk var kjempeglade for at vi endelig hadde landa. Det har vært stor frustrasjon. Det har vært dårlig informasjon – vi har ikke visst noe. Og man vil jo hjem,  har ikke lyst å sitte i et fly i så mange timer.  Da kunne man liksom heller tatt seg en tur til Thailand, sier Heidi Nilima Monsen etter at hun lørdag formiddag endelig kunne lande i Alta med SAS-flyet rute SK0600 (ekstrafly).

Også da etter en times sirkling over Alta lufthavn, mens de venta på bedre vær og brøyting.

Heidi og et nesten fullt SAS-fly hadde da reist Oslo - Tromsø - Alta - Oslo - Alta - Kiruna - Oslo - Alta.

VENTETID: Det ble mange timers venting og mye frustrasjon ombord. Foto: Heidi Nilima Monsen

– Til slutt kom vi ned, og det var applaus i flyet da vi toucha bakken, sier Heidi Nilima Monsen, som da hadde vært på reisefot hjem fra Oslo i over halvannet døgn.

– Hva tenkte du da dere landa?

– Å herregud, nå er jeg glad. Og så tenkte jeg at jeg må hjem til Kvenvik og måke snø, forteller den uheldige flypassasjeren.

Sammen med rundt 150 andre passasjerer har hun vært på en aldri så liten rundreise, frem og tilbake til Oslo to ganger - timesvis med venting ombord, to overnattinger, etterfylling av drivstoff i Kiruna uten å få gå av flyet, ja i det hele tatt.

– Det har vært frustrerende hele tiden. Vi har omtrent ikke fått informasjon underveis. Da vi kom på hotellet på Gardermoen den første natta, ante vi ikke hva slags fly de hadde booket oss videre med. Vi skulle få sms, men det hadde jeg ikke fått da jeg våkna om morgenen, noen få timer senere, forteller Nilima Monsen.

Hun er også redaktør i den kvenske avisa Ruijan Kaiku og har med denne rundturen mistet 20 timers sårt tiltrengte arbeidstimer.

– Det blir stress nå, for å rekke deadline. En annen ting jeg tenker på – hva med bilen min som har stått på flyplassen hele denne tida? Det kosta 600 kroner. Er det noe man må dekke sjøl? spør hun.

Startet torsdag kveld

Den slitsomme reisen startet i Oslo torsdag kveld. Heidi og de andre passasjerene skulle til Alta med mellomlanding i Tromsø.

– Allerede da vi kom til Tromsø sa kapteinen at han ikke var optimistisk for om vi kom oss hjem. Men vi måtte sitte ombord i flyet i 2-3 timer og tok ikke av før midnatt, forteller hun.

Folk fikk tilbud om å gå av, men alle hotellrom var fulle på grunn av TIFF. Heidi valgte å bli ombord. Flere kom ombord i Tromsø og skulle bare den korte strekningen til Alta. Også de havnet i Oslo.

– Da vi ikke kunne lande i Alta, gikk vi til Oslo og landet ved 2-3-tida om natta. Det var veldig dårlig med beskjeder. De kjørte oss til et hotell hvor vi fikk rom og middag, forteller hun.

– Klokka 7 fredag morgen begynte jeg å ringe kundeservice. Jeg ante jo ikke om de hadde booket fly til meg klokka 8. De hadde sagt vi skulle få sms, men det hadde jeg ikke fått, forklarer hun.

Hun var booket på direktefly til Alta klokka 12.15, rakk å jobbe litt og bli intervjuet av Radio Alta.

– Flyet sirklet over Alta og prøvde å lande. Det så greit ut for oss, men det kan jo være verre på bakken. Vi sirklet noen runder, men kunne ikke lande. Vi måtte til Kiruna for å fylle drivstoff. Der fikk vi ikke gå av flyet og ble sittende i halvannen time. Og så fikk de datatrøbbel. Det var ikke noe artig i det hele tatt, alle var fortvilte og alle ville hjem, sier Nilima Monsen.

FRUSTRERT: – Det var mangel på informasjon hele veien, og mange var frustrerte, sier Heidi Nilima Monsen. Foto: Kita Eilertsen

Tilbake til Oslo

Dermed gikk SAS-maskinen tilbake til Oslo, og kom dit ved 18-tiden fredag kveld.

– Vi fikk vite at flyet skulle gå igjen lørdag morgen kl 08.30, direktefly til Alta. Det var bare å forsøke å slappe av, stå opp kl 06 og komme seg på flyplassen. Da vi kom over Alta, prøvde de å lande, men det gikk ikke nå heller. Vi sirklet over Alta en time, forteller hun.

Passasjerene, nesten fullt fly, var svært urolige for om de ville måtte gå tilbake til Oslo igjen. Eller nok en gang til Kiruna for den saks skyld.

– De måtte vente til været hadde løyet og de fikk brøyta. Til slutt kom vi ned, og det var applaus i flyet da vi toucha bakken, sier Heidi Nilima Monsen.

Mange mente at SAS burde kunne ha orientert dem bedre. De fikk heller ikke tilbud om noe måltid, selv om det ble mange timers venting ombord.

– De tilbød oss litt snacks, som Pringles og polarrull, men ikke måltider, sier hun.

– Kanskje de bare kunne ha venta til lørdag med å sette opp nytt fly? Da kunne vi ha senket skuldrene, sittet og jobbet i Oslo, møtt folk og bare roa ned. Det tar på å reise sånn som dette, sier hun.

Unntakstilstander for SAS

– Det du forteller er helt korrekt. Vi har hatt unntakstilstander de siste dagene. Tromsø har ikke hatt noen hotellrom å oppdrive, så vi måtte fly passasjerer tilbake til Oslo for å finne hotellrom. Det er sånn at vi klarer ikke å trylle i sånne situasjoner, sier kommunikasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

– Jeg forstår utrolig godt at enkeltpassasjerer klager på enkelte ting. Men jeg håper at passasjerene også forstår. Vi dekker alle kostnader innenfor den tida passasjerene er i vår varetekt, forpleining, hotell og forsinkelser. Og jeg må bare be om forståelse for at den enkelte ikke har fått den sms-en de har ventet på, sier Johansen.

– Hva med mat ombord, mens man står og venter på bakken i timesvis?

– Det å sette igang med matservering ombord er ikke bare, bare. Man venter jo på å kunne ta av så snart som mulig, sier han.

Vel hjemme i Alta har Heidi blitt gjenforent med sin hund og skal gå igang med snømåking.

– Skal du ut og reise igjen snart?

– Nei, jeg håper ikke det, ler Heidi Nilima Monsen med et smil, før hun drar avgårde med vesle Hero – hjem for å måke snø.