Audi RS6 2009: Du gjetter neppe hvor mye krefter denne har. Bare verditapet går fortere enn bilen. Sjekk prisen nå.

(Broom:) I 2009 var bilprisene betydelig høyere enn de er i dag. Ikke minst gjaldt det råtass-modeller som for eksempel Audi RS6.

Skulle du ha den som stasjonsvogn, ble du lettet for 2,3-2,5 millioner kroner.

Men så fikk du jo også en bil med nesten komisk mye krefter. 5-liters V10-motoren spyttet ut 580 hk! Det var mest i klassen, da denne bilen ble produsert. Og det med god margin ...

NASA neste ...

Bilen vi har funnet på bruktmarkedet, er imidlertid hakket hvassere. Eller rettere sagt, flere hakk hvassere. Takket være litt magi under panseret, gjort av den anerkjente Audi-tuneren ABT, yter den nå 750 hk! La oss presisere: sjuhundreogfemti hestekrefter!

Skal du gjøre den raskere nå, må du finne fram nummeret til NASA ...

Men det beste med hele greia, er at prisen plutselig er 1/4 av det den kostet ny. Med 129.000 kilometer på telleren, blir denne din for 649.000 kroner.

Skiller seg ut

RS6 Avant, altså stasjonsvogn, er naturligvis en fullverdig familiebil. Den har et digert bagasjerom på 565 liter, og god plass i baksetet.

Dessuten har den Audis rennomerte 4x4 quattro-system. Det sikrer framkommelighet også på vinterføre. Selv med 750 hk!

Rent utseendemessig skiller RS6 seg fra en vanlig A6, ved at den er breddet for å gi plass til de digre hjulene. Den har også en annerledes grill og frontfanger, sideskjørt og bakfanger. Også er det to gigantiske enderør der bak.

Likevel er det nok en del som ikke ser forskjell på denne og en vanlig A6. De kan få deg en skikkelig overraskelse når lyset blir grønt ...

Lydbilde

Og om de ikke ser forskjell, så vil de i alle fall raskt høre at dette er noe utenom det vanlige.

Enderørene på denne bilen er for øvrig av typen Milltec. Sangen av V10-en gjennom disse ettermonterte fysakene, kan få selv engler til å stoppe opp og lytte.

Originalt gjør den 0-100 km/t på 4,6 sekunder. Hva tiden blir med 750 hk vites ikke. Men at det går greit unna, kan det herske liten tvil om.

Toppfarten, som er sperret på 280 km/t originalt, blir nok også godt nord for 300 km/t. Greit når du skal på bilferie i Tyskland ...

kke billigst

Bare husk én ting: Legg av en god slant med penger til drivstoffbudsjettet. Forbruket er nemlig 1,4 l/mil. Offisielt. I realiteten er det høyere.

Hvis du skulle finne på å gi på litt ekstra, klarer den lett å svi av mye, mye mer enn det ...

Alt fra deler til servicer blir også fort kostbart på en slik bil. Dekk og bremser koster for eksempel mer enn på en vanlig A6.

Denne har jo rullet noen kilometer også - så det kan fort komme litt påkost underveis.

Bare å glede seg

Det du kan glede deg over, er at det største verditapet er tatt. Dessuten er jo dette en bil som sniker seg rett inn i alle storbyene, også når dieselforbudet henger over oss.