Siden skjærtorsdag har bodøkvinnen Elise Wiksaas hatt besøk av moren Wendy Bell, som er bosatt i Moss.

- Jeg har jo gått og bitt negler over at min mor skulle ligge død i senga, sier Wiksaas.

Klokka 17.45 torsdag kveld fløy den 65 år gamle kvinnen fra Gardermoen til Bodø med Norwegian. Bell kom fram til planlagt tid, men det gjorde ikke kofferten hennes.

- Da jeg skulle sjekke inn kofferten i Oslo fikk jeg tydelig inntrykk av at det var noe galt med bagasjebåndet som sender bagasjen dit den blir behandlet. Det var lange køer for å levere bagasjen, det sto helt stille til tider, forteller hun.

Forsinket

Også over høyttaleranlegget i flyet fikk passasjerene beskjed om at bagasjen bød på utfordringer.

- Vi var litt forsinket, og fikk opplyst at det var problemer med bagasje som var årsaken.

På Bodø lufthavn var Bell en av omtrent 25 personer som sto igjen etter at all bagasje var kommet på rullebåndet.

- Vi ble ført over til Norwegians skranke, der vi fikk utdelt hvert vårt skjema. Jeg spurte om når jeg kunne forvente å se bagasjen min igjen, og fikk svar at søndag var tidligste mulighet, forteller 65-åringen.

Ingen info

Fram til søndag formiddag hørte hun ikke "et kvidder" fra flyselskapet.

- Vi ringte Norwegians servicetelefon, men hun hadde ingen info om bagasje. Hun fortalte at de ikke bruker å gi informasjon om tapt bagasje før etter fem dager, sier Bell.

- Norwegian har faktisk et erstatningsansvar, men det opplyser de ikke om noe sted, sier Wiksaas, som forteller at de påskeaften var ute på handlerunde til moren.

- Hun hadde jo ingenting, verken undertøy, klesskift eller deodorant. I ettertid har vi funnet ut at Norwegian erstatter innkjøpene kun hvis man har kvittering. Det sier de ikke når man snakker med dem. Alle personene som ikke fikk koffertene sine på torsdag, var jo fri for ting. Passasjerene har fått null info om Norwegians erstatningsansvar - det er jo ingen grunn til at du burde vite at du skulle gjemme på kvitteringene.

Pustehjelp

Wiksaas forteller at moren i likhet med mange andre i 60-årene bruker reseptbelagte medisiner.

- Hun bruker fem-seks reseptbelagte medisiner, i tillegg til CPAP-maskin. Alt dette lå i kofferten.

Continous Positive Airway Pressure-maskin (CPAP-maskin) er en maskin som brukes for å hjelpe pasienter med å puste. Maskinen brukes ved respirasjonssvikt for eksempel ved lungeødem eller obstruktive lungesykdommer, hvor pasienter ikke responderer på konvensjonell behandling, samt ved søvnapné, som i Bells tilfelle.

- Jeg savner den, jeg er vant med å bruke den. Jeg har hatt den i ganske mange år, sier Bell.

"Mini-respirator"

Maskinen kan brukes når man sover for å hindre snorking og pustestans under søvn. Utstyret utlånes i Norge av helseforetakene, når det er konstatert søvnapné. Luften som blåses inn i nesen åpner de øvre luftveiene, og forhindrer at de klapper sammen mens man sover, og man hindrer dermed snorking og pustestans. (Wikipedia)

- Det kan beskrives som en mini-respirator. Maskinen regulerer hvis du har pustestopp på natta, og det her har de soset bort, sier Wiksaas, som hevder at maskinen er for tung for å ha i håndbagasjen.

Hun sier at hun heldigvis hadde flere av morens medisintyper i huset fra før av, og med tre leger i nær familie har det medikamentmessige aspektet vært under kontroll. Men ifølge datteren har påsken vært langt fra bekymringsfri likevel.

- Ille

Under intervjuet med an.no søndag formiddag ringer Norwegian for å fortelle at kofferten hennes kommer på døra hos datteren i løpet av kort tid. Da var det få timer til 65-åringen skulle fly sørover igjen etter endt ferie.

Bell er tydelig lettet når hun legger på røret.

- Det har vært litt ille. Jeg har ikke hørt noen ting siden torsdag.

Wiksaas nikker.

- At Norwegian ikke gjør jobben sin er forferdelig irriterende. Jeg mener at de kunne ha sendt bagasjen med et senere fly samme kveld.

Beklager

Informasjonssjef i Norwegian, Charlotte Holmbergh Jacobsson, syns det er synd at passasjeren føler at hun ikke har fått tilstrekkelig med informasjon.

- Vi prøver alltid å være tydelig med informasjon om hvilke rettigheter som gjelder i forbindelse med en forsinkelse, og det er synd at passasjeren føler at hun ikke har fått det i dette tilfellet, sier hun til an.no

Skjærtorsdag var det store problemer med bagasjebåndet på Gardermoen.

– Ved 12-tida ble det oppdaget en datafeil på det største av to bagasjeanlegg. Det medfører en del problemer og det meste av bagasjen må mer eller mindre håndteres manuelt, forteller administrerende direktør Nic Nilsen ved Oslo Lufthavn til rb.no.

Jacobsson forklarer at dette er årsaken til at bagasjen ble borte.

- Det hadde store konsekvenser for alle flyselskaper som hadde avganger fra Gardermoen den dagen – ikke bare norske. Dette resulterte i at store mengder bagasje måtte ettersendes, og vi beklager at våre passasjerer ble berørt av dette. Når store uregelmessigheter som dette skjer, tar det dessverre tid å sortere, lokalisere og videresende bagasjen, sier hun.

Norwegian anbefaler alle å ha nødvendig medisinsk utstyr i håndbagasjen.

- Dessverre kan bagasjen bli forsinket på flyreiser, og vi anbefaler derfor at man alltid skal ha nødvendige medisiner og medisinsk utstyr i håndbagasjen, sier Jacobsson, og beklager at Bell ikke føler seg tilstrekkelig ivaretatt.