Flertallet av de reisende med selskapets rute DY302 fra Oslo Gardermoen til Lakselv lufthavn Banak fikk seg et bagasjesjokk da flyet landet i Lakselv søndag kveld. Etter det Finnmark Dagblad kjenner til hadde flyet kun med bagasjen til en håndfull av passasjerene.

Jan Fredrik Betsi, som er en av de bagasjeløse passasjerene, forklarer at han var på vei hjem fra Barcelona.

– Jeg kom med fly fra Barcelona tidligere i dag. Ved utenlandsankomsten var det bare ett bagasjebånd i drift så vi stod lenge og ventet, men bagasjen kom til slutt. Men da jeg gikk inn i avgangshallen for innlandsreiser møtte jeg et fullstendig kaos. Det var folk overalt, ingen beskjeder og helt stille fra høyttaleranlegget. Det stod en mann oppe på en søppeldunk og ropte og skrek noe, men det var ingen som hørte hva han sa.

Da Betsi endelig var kommet seg fram til kaoset og skulle sjekke inn, innså han at han bare måtte legge kofferten i en stor haug.

– Flyet skulle gå klokken 17.50, men jeg tror ikke vi kom oss avgårde før 18.30. Det var ingen informasjon underveis, forteller han til Finnmark Dagblad.

Måtte skrive lapp

Da Betsi og medpassasjerene ankom Lakselv var det ingen bagasje i sikte.

– Vi fikk beskjed om å skrive en lapp og legge ved en kopi av billetten og bagasjelappen. Vi fikk beskjed om at man må regne med 1-3 dager før bagasjen kommer, forteller han, og legger til at han er glad for at han bor i Lakselv:

– Jeg tenkte: Stakkars de passasjerene som skulle videre til Karasjok og østover.

Ikke imponert over Norwegian

Han beskriver det hele som håpløst, og frykter nå for maten han hadde i kofferten.

– Jeg hadde kjøpt ost og skinke i Barcelona. Dum som jeg var så sendte jeg også medisinen min med kofferten, men den kan jeg få tak i på apoteket i morgen.

– Jeg hadde aldri trodd dette skulle skje i 2014, det er helt håpløst at de ikke har noe backupløsning med aggregat eller lignende, sier han.

Betsi har ikke latt seg imponere over informasjonen verken på Gardermoen eller etter ankomst Lakselv.

– Jeg har ikke hørt et knyst fra Norwegian, sier han,

– Bagasjeproblemer på Gardermoen

Julius Støback, pressevakt i Norwegian, har sjekket saken for Finnmark Dagblad og bekrefter at mange passasjerer er uten bagasje. De bagasjeløse passasjerene må ifølge Støback vente i to døgn før de får gjensyn med bagasjen de sjekket inn på Gardermoen.

– Det som har skjedd er at bagasjebeltene på Oslo lufthavn har vært dels ute av drift på grunn av lynnedslag. Det er ikke bagasjebånd kun vi bruker, men bånd som er i bruk av alle på flyplassen.

– Dette har medført at mange av passasjerene til Lakselv ikke har fått bagasjen sin, og de vil få bagasjen med vår neste flight til Lakselv som er på tirsdag, sier Støback til Finnmark Dagblad.

– Bruk reiseforsikringen

– Hva gjør dere for passasjerene som ikke har bagasje før på tirsdag?

– De må henvende seg til selskapet som håndterer bagasje for oss på Lakselv lufthavn, der vil de få en kvittering som gir erstatning gjennom reiseforsikringen, sier Støback.

– Det er ikke alle som har reiseforsikring, yter ikke Norwegian noe utover dette?

– Nei vi dekker ikke noe utover det reiseforsikringen gjør, sier han.

Ifølge Støback har handlingselskapet vært i kontakt med de fleste av passasjerene som mangler bagasje.