Det sa Dag Falk-Petersen, konsernsjef i Avinor, under Reiselivskonferansen i Bodø. Det skriver Helgeland Arbeiderblad.

Konferansen startet i dag, og Falk-Petersen var i den forbindelse invitert til å snakke om «Avinor i Nordområdene – muligheter for reiselivsnæringa?».

Skal styrke de største

Ifølge en pressemelding fra Reiseliv i Nord fokuserte Avinor-sjefen på at kortbanenettet har begrenset betydning for turismen, og at Avinor derfor satser på storflyplassene.

- Kortbanenettet, som har god nok kapasitet i dag, har begrenset verdi når det gjelder å skape turisme. Avinor må derfor styrke de største flyplassene, sa Falk-Petersen og la til:

- Flyplassene i Bodø og Tromsø vil følgelig få en oppgradering og kapasitetsøkende tiltak.

- Helgeland er fremst

Men han understreket også at det er Helgeland som ligger fremst i planleggingen når det kommer til fremtidige nye storflyplasser i Nord-Norge.

– En storflyplass på Helgland vil komme på cirka to milliarder kroner, og det kan ikke Avinor finansiere alene. Prosessen er i gang med konsesjonssøknad til departementet, sa han og la til:

- Når det gjelder Lofoten må det gjøres flere værmålinger, samt at utfordringer i forhold til vernespørsmål må avklares.

- 2.500 km lenger reisevei

Falk-Petersen trakk også frem betydningen av et nordnorsk fly-charterfond på kort sikt.

– En reise fra Tokyo til Nord-Norge blir 2.500 kilometer lenger om man flyr via Helsinki og Oslo enn om man flyr direkte.

Samtidig som han understreket betydningen av Gardermoen som en hub for Norge.

– Et godt utbygd nett av langruter med effektive overganger til Nord-Norge forutsetter god kapasitet på Gardermoen, sa Falk-Petersen.

- Vi flyr der flyplassene er

- Hva tenker dere i Widerøe om uttalelsene til Avinor-sjefen?

- I utgangspunktet så mener vi ikke så mye om flyplass-struktur, men som jeg kommenterte etter foredraget hans, så vil jeg understreke at kortbanenettet og småflyplassene er det som holder liv i reiselivet i Nord-Norge. Det er det ingen tvil om, sier Silje Brandvoll, informasjonssjef i Widerøe, til HA fra konferansen i Bodø.

- Men vi tror også at en symbiose mellom større og mindre flyplasser er både riktig og viktig. Utgangspunktet til Widerøe er at vi flyr der det er flyplasser, og det vil vi fortsette å gjøre, legger Brandvoll til.

Reiselivskonferansen i Bodø er i regi av NHO Reiseliv Nord-Norge og Innovasjon Norge.