(Side3:) Den siste tiden har Instagram-brukere blitt eksponert for en reklame som utgir seg for å være fra «Zalando Norge», der det skrytes av at du kan få Calvin Klein-undertøy til bare 19 kroner.

Det kan fremstå som en hyggelig go'bit i hverdagen.

Noe helt annet

Men annonsen er ikke fra netthandelgiganten Zalando, men derimot for et dansk selskap kalt Nordic Interactions som egentlig vil selge deg abonnement på en totalt ukjent IT-sikkerhetspakke kalt Secure Now til 749 kroner per måned.

Nøyaktig hva denne pakke gjør er litt uklart, men den koster nesten det dobbelte i løpet av én måned, som et et årsabonnement på en sikkerhetspakke fra de anerkjente sikkerhetsselskapene.

I betingelsene for bestillingen av undertøy, kan du lese følgende:

Innmelding i Secure Now skjer ofte i forbindelse med en kampagne, hvor det betales en introduksjonspris for 3 dages prøvemedlemsskap. Gaven du mottar i denne forbindelse betaler du ikke for, kun for prøvemedlemsskapet. Dersom du ikke avbryter ditt medlemskap hos Secure Now, fortsetter dette til 749 NOK, hver 30. (tredevte) dag. Medlemskapet kan heretter til en hver tid avbrytes med løpende månedsvarsel.

Medlemsskapet løper automatisk en måned av gangen etter tre dagers prøveperiode, og ifølge selskapet er det av tekniske årsaker ikke mulig å avbestille før to dager etter at du har bestilt.

Ifølge medlemsvilkårene har du 14 dagers returrett, som i praksis ikke er mulig å benytte seg av.

- Norske regler gjelder

Fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet forteller at reklame på sosiale meder omfattes av norsk forbrukerlovgivning, også når det er utenlandske selskaper.

- Det er helt utvetydig at norske regler gjelder, og vi får jevnlige klager på forskjellige saker der en gjerne er ledet inn fra sosiale medier og har havnet i en abonnementsfelle, sier fagdirektøren.

- For at markedsføringen skal være ulovlig, må det for eksempel være villedende, altså at det er underkommunisert eller ikke oppgitt at det er et abonnements som tegnes, sier hun.

- Skal være fremhevet

Hun viser til at opplysninger om pris skal være tydelig og i fremhevet form rett før man bestiller - og at det ikke er godt nok at man må trykke for å åpne et nytt vindu, eller scrolle nedover på siden for å finne informasjonen i lenger avtalevilkår.

- Det er veldig strenge opplysningskrav på området, sier Hovde Skjelbostad - og viser til at de følger opp mange saker med utenlandske selskaper som reklamerer i Norge gjennom samarbeid med andre land i Europa.

- Selskapet skriver at en har en angrerett, som en i praksis ikke kan benytte fordi tjenesten tas i bruk før 14 dager har gått. Er det tillatt?

- Det er en rekke krav i angrerettloven som man må oppfylle før man inngår en avtale. Konsekvensen er at gyldig avtale ikke er inngått dersom dette ikke er opplyst om på riktig måte. På grunn av dette, og at dette ser ut til å være gjeldende i denne saken: Gyldig avtale er ikke inngått. Så mener jeg det ikke så relevant å skrive noe om hvorvidt angreretten gjelder eller ikke.

Også forbrukermyndigheten i Danmark advarer nå mot den falske Zalando-profilen på Instagram, og sier at det florerer av falske tilbud på sosiale nettsider.

Nordic Interactions har ikke besvart Side3s spørsmål. Det har heller ikke Zalando og Facebook/Instagram.