I løpet av sine første ti år har Facebook vokst til å ha over en milliard brukere, og påvirkningen er stor flere steder i verden. Blant annet har nettstedet, sammen med Twitter, for eksempel spilt en viktig rolle under demonstrasjonene i Tunisia og Egypt i 2011.

På den mer hyggelige siden har også Facebook blitt brukt til å spre beskjeder som er morsomme, rørende og engasjerende.

ALKOHOL

Her hjemme har også Facebook de siste årene blitt brukt til mye forskjellig.

Utesteder har de siste årene vært svært ivrig Facebook-brukere. Dette har ført til at flere har havnet på kant med forbudet om alkoholreklame.

Men Facebook har også åpnet for en rekke nye problemstillinger. For eksempel ba Bergen kommune om en avklaring om alkolholreklame etter en tvist med utestedet Luux la ut barmenyen på sin Facebook-side.

Facebook har også blitt brukt til en rekke støtteaksjoner, innsamlinger og protestgrupper. Blant de siste omtalte av denne typen i BA er Charlene Jensen som ønsket å hjelpe brannofrene i Lærdal.

– Jeg spurte om det var folk i Bergen som kunne tenke seg å gi klær og utstyr til de berørte familiene i Lærdal. Responsen lot ikke vente på seg. Mobilen ringte i ett sett fra klokken 21 søndag kveld til klokken var nærmere halv to, fortalte hun.

Å lage grupper på Facebook har også vist seg å være et kraftig middel for å få gjennomslag. En forbrukeraksjon som startet i 2007 fikk til slutt pizzagiganten Grandiosa til å relansere varianten uten paprika.

PIRATER

Noen har tjent sine egne penger gjennom å bruke Facebook til å sende beskjeder.

Blant andre piratsjåførene BA omtalte i desember.

Enkelte av dem forteller at de tjener over 3.000 kroner på en helg, og at de kjører nærmere 20 turer bare på én kveld.

«Kundene» er andre Facebook-brukere som er medlem av den samme gruppen.

Facebook blir i dag også hyppig brukt til å arrangere letaksjoner. Blant de hyggelige historiene av dette slaget er Tobias (8) som etterlyste bamsen sin etter å ha mistet den i Bergen.

KJEFT

Facebook har også laget trøbbel for flere brukere. Meldinger, kommentarer og bilder sprer seg raskt. Noe blant andre Idar Vollvik nylig fikk merke.

Etter å ha vært i begravelsen til en venn som døde av lungekreft, la han ut en melding som promoterte e-sigaretter.

Vollvik var raskt ute med å beklage da reaksjonene kom. «Jeg ble rett og slett kvalm. Forlater denne gruppa», skrev en provosert kvinne.

– Beklagelig. Det blir ikke omelett uten at du knuser noen egg. Men dette var et overtramp som vi slettet så snart vi ble oppmerksom på det, sa han til BA.

– I sosiale medier er det hardt og kontant ris eller ros. Gjør vi noe dumt, må vi ta det innover oss, men dette var ikke hensikten.

Også Facebook har fått mye kjeft gjennom ti år, senest fordi de fjernet et bilde av en far og hans datter som kysset.

Nettgiganten mente innholdet var «upassende», noe som skapte store reaksjoner.

Nettstedet har også ført til flere nyord, for eksempel facerape, poste og tagge. Etter hvert har også politikerne tatt nettstedet aktivt i bruk.

I tillegg har Facebook også ført til at vi fikk se litt mer av dem enn vi kanskje ønsket i fjorårets valgkamp.

LURERI

Alt er ikke fryd og gammen på det svært populære nettstedet. I januar skrev BA at over en million nordmenn er forsøkt lurt på Facebook.

«Opptil 80 prosent på Nike Free joggesko! Ingen toll og cheap frakt!» Slik har brukere blitt møtt når de har logget seg inn på Facebook. Annonsene har vært regelrett forsøk på svindel, og kunder har fått tilsendt dårlige kopier eller ingenting i det hele tatt.

VIL GJØRE VERDEN MER ÅPEN

– Som vi gjør hvert år, vil vi ha en intern fest fredag ettermiddag, sier Facebook-talskvinne Arielle Araya til nyhetsbyrået AFP på spørsmål om hvordan tiårsjubileet skal markeres.

Mange av dem lurer nå på hvordan det faktiske jubileet vil bli markert tirsdag.

Facebook-gründer Mark Zuckerberg har flere ganger sagt at formålet til det sosiale mediet er «å gjøre verden mer åpen og mer sammenknyttet». Mange vil si at selskapet har klart nettopp det i årene siden det ble grunnlagt blant studenter på Harvard-universitetet i 2004.

– Mer enn 20 prosent av all tid som brukes på internett brukes på Facebook, sier Lou Kerner, som er grunnleggeren av Social Internet Fund.

Facebook skal nå være den nest største aktøren på annonsemarkedet på internett etter Google. Etter en vanskelig start på tiden som børsnotert selskap i mai 2012, har aksjen steget i verdi den siste tiden.

Selskapet sier selv at 1,23 milliarder mennesker er aktive på Facebook i løpet av en måned, inkludert 945 millioner mobilbrukere.

«Javisst elsker vi Facebook, men elsker Facebook oss tilbake?» spurte BA-spaltist Kaspar Synnevåg i en kommentar nylig. Den kan du lese her.