Foto: Shutterstock.com

Foreldre – sett dere inn i aldersanbefalinger for VR

Barnevakten mener at foreldre bør sette seg godt inn i anbefalingene for virtual reality (VR). Vi har også snakket med Cecilie Brændmo Dahlgren, rådgiver ved Lotteritilsynet, som forteller om noen interessante forskningsfunn som er gjort på feltet.

Foto: Privat
Cecilie Brændmo Dahlgren, rådgiver ved Lotteritilsynet.

Spillkonsoller, PC og mobiler starter med VR-teknologi for fullt. I løpet av det kommende året blir muligens virtual reality et vanlig møblement i mange norske hjem. VR, som i hovedsak dreier seg om å ta på seg briller med to skjermer og høyttalere, sikter mot å skape en sterkere form for innlevelse og interaksjon.

Noen utgaver av VR følger også bevegelsene til kroppen din gjør og overfører dem til et bestemt spill. La oss si at du gjør en sparkebevegelse på gulvet, så sparker du en ball i mål i et gitt fotballspill for eksempel.

Teknologien er spennende, men i første omgang sikter den mot eldre barn og voksne, selv om det kan høres spennende ut også for yngre barn.

– Sony lanserer VR til Playstation og har anbefalt en aldersgrense på tolv år. Begrunnelsen er at barn kan oppleve bevegelsessyke som følge av bruken. Oculus Rift, som også samarbeider med Samsungs GR VR, har aldersgrense på tretten år. Når produsenter har valgt å sette en gitt aldersgrense bør foreldre ta det på alvor og sette seg inn i hva dette dreier seg om. Dette gjelder jo ved all form for teknologibruk, sier rådgiveren.

Kan påvirke barnas minner
Lotteritilsynet vurderer teknologi knyttet til pengespill og spillavhengighet, det var også i denne sammenheng at de har undersøkt bruk av VR. Selv om det ikke er så mye forskning på VR ennå, finnes det noe, blant annet ved Virtual Human Interaction Lab ved Stanford. Her oppdaget forskerne at en rekke barn utviklet falske minner som følge av VR-bruk.

– Forskerne arbeidet med 55 barn i førskole- og småskolealder. Disse fikk ha på seg VR-briller og opplevde digitale historier. Det ble vist en avatar (dataanimert figur) av barna som fikk utføre bestemte oppgaver, for eksempel å svømme med hval. Etter en uke spurte forskerne barna om disse opplevelsene var fiksjon eller noe de faktisk hadde opplevd i virkeligheten. Halvparten av barna sa at det var et minne fra virkeligheten, sier Dahlgren.

Les studien her og se et nyhetsklipp om samme forskningsinstitusjon her.

Virtual reality har en helt særegen måte å skape innlevelse på. Det skiller denne type teknologi fra andre medieopplevelser som barn opplever.

– Når man opplever VR blir man helt oppslukt. Man lever seg veldig inn i opplevelsen. Hensikten med VR er jo nettopp at man skal oppleve en digitalt skapt verden som «virkelighet». VR er i dag helt i startgropa, det har vært mange tidligere forsøk som ikke har ført frem på grunn av at maskinvaren ikke har vært i stand til å kjøre gode VR-opplevelser. Men nå er det blitt en enorm satsing fra store aktører som Samsung, Facebook og Sony. Det legges mye ressurser i å få dette ut på forbrukermarkedet, sier rådgiveren.

Dahlgren mener at vi nå er på samme stadium med VR som mobilteknologien var på nittitallet. Det betyr at utviklingen bare vil fortsette og stadig forbedres.