Marit Strømøy og Pål Virik Nilsen.Foto: Atle Slettingdalen

Kjemper sammen i Kina

Norges mest profilerte båtførere Marit Strømøy og Pål Virik Nilsen skal kjøre sammen i Offshore Class 1 for et nytt kinesiskt team.

Publisert Sist oppdatert

Pressemelding fra Strømøy Racing:

Sandefjordsduoen som har mer enn 20 års erfaring hver for seg, skal nå for første gang slå hodene sammen og konkurrere i årets første VM runde i Kina. - En morsom utfordring, er kommentaren fra de begge.

 

De startet begge sine båtsportkarrierer på 90-tallet i rundbanesporten og har fulgt hverandre klassevis som konkurrenter opp igjennom årene. For 10 år siden gikk Pål Virik Nilsen over til Offshore der han blant annet kjørte med Bjørn Rune Gjelsten. I dag er Pål Norges mest erfarne Trottleman og det er denne jobben han får i det kinesiske teamet Sanya Nesun. - Det blir utrolig moro å kjøre Class-1 offshore med Marit. At hun er et stort talent bak rattet er det ingen tvil om. Nå blir min oppgave å samkjøre dette med meg som gasser og trimmer båten. Det er meget viktig at ting er samkjørt i en Class-1 cockpit, forteller Pål.

 

Marit Strømøy derimot har kjørt rundbane i hele karrieren og satser nå tøft i Formel 1. Dette er en annen gren innen båtsport med veldig ulikt utstyr og konkurranseform. Rundbane kjøres på indre havner med mindre båter og en i båten, mens Offshore foregår ute på havet. - Det spesielle for meg er at jeg skal dele oppgaver med en annen fører. Jeg er jo vant til å styre alt selv. Når det er sagt er det veldig bra og viktig for meg at det er nettopp Pål som er så dyktig og med mange års erfaring, forteller Marit.

 

Tilbudet fra Kina kom overraskende på de begge som hver for seg er i oppkjøringen foran årets sesong i forskjellige klasser. Båten er bygget i Australia og både Marit og Pål har kjørt nettopp denne før. Teamet vil bestå av mekanikere fra Norge, Italia og Kina som alle er spente på hva Pål og Marit kan få ut av dette.  Båten er kjent for å være noe vanskelig i svingene og målsettingen er noe forsiktig. - Dette er neppe noen vinnerbåt, men vårt hovedfokus blir å fullføre i det makstempo det er mulig å holde. Så får vi se hvor vi havner på resultatlisten, sier Pål.

 

Løpet går i påskeuken på øya Hainan i Kina. Det er første gangen Kina arrangerer Class 1 og Pål og Marit kjører i det eneste kinesiske Teamet. - Vi har kjørt Formel 1 i Kina i mange år og kineserne er kjent for å lage et stort opplegg rundt sine arrangement. Det blir en spennende og morsom greie vi bare måtte si ja til, avslutter Marit Strømøy.

Det blir tre norske båter. En med Christian Zaborowski og Ugur Isik (Zabo-Isiklar), og en med Bjørge Jacobsen og Yngve Bratland (Subseapilot).