-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Ford legger ned Falcon og avvikler produksjon-en etter 91 år i Australia
Etter 56 års produksjon er det over og ut for familiebilen Ford Falcon.
Noen bilmodeller har nærmest evig liv. Ford Falcon var en slik, men 7. oktober rullet den siste bilen, en blå XR6, av samlebåndet og markerte samtidig avslutningen på 91 års Ford-produksjon i Australia.
Ford Falcon hadde neppe vært kjent i Norge hadde det ikke vært for Mel Gibson og Mad Max-filmene.
Fords suksess etter 1945 kan i store grad tilskrives Robert McNamara (senere forsvarsminister under John F. Kennedy og Lyndon B. Johnson – og medansvarlig for opptrappingen av Vietnam-krigen). Han var første utenfor Ford-familien som ble president i selskapet, og var derfor sterkt delaktig i Falcon-prosjektet.
Falcon begynte forsiktig i 1960 med en firedørs, rimelig familiesedan utstyrt med 2,4 liter/95 hk rekkesekser koblet til en tretrinns manuell girboks. Automat med to trinn kostet ekstra.
Med forholdsvis lett vekt og lengde på «beskjedne» 4,60 meter var bilen liten til å være amerikaner på den tiden. Til gjengjeld brukte Falcon under 0,8 liter bensin per mil (30 miles per gallon), som på den tiden var oppsiktsvekkende beskjedent for amerikanske familiebiler.
Senere kom Falcon med to dører, som kupe, som stasjonsvogn med tre og fem dører og som kabriolet.
Seint i 1964 var V8-motor på plass. Plattform og teknikk fra Falcon var basis da Ford skapte Mustang og lanserte bilen i april 1964.
Falcon fikk et kort liv i USA. Etter tre generasjoner var det slutt i 1970. Ford Fairline overtok, men bare i USA. I Australia og Argentina fortsatte produksjonen, i Australia gjennom sju bilgenerasjoner helt til nå.
Når Ford valgte å stenge ned produksjonen i Australia henger dette sammen med høye produksjonskostnader, ugunstig vekslingskurs for lokal valuta og begrenset marked holdt opp mot intens konkurranse, melder Automotive News.
General Motors planlegger å følge Ford og bygger den siste bilen i Australia neste år.
De mest kjøpte bilmodellene i Australia er Toyota Corolla fulgt av Toyota Hilux, Hyundai i30, Mazda 3, Ford Ranger og Holden Commodore.