6 av 10 vil velge bil fra Apple eller Google

Ved vurdering av selvkjørende biler, har kjøpere nå større tillit til teknologiselskaper enn tradisjonelle bilprodusenter. Det viser en fersk rapport fra Capgemini.

Publisert Sist oppdatert

Hele 6 av 10 (57%) kan tenke seg å bytte ut bilen sin når det blir mulig å kjøpe bil fra selskaper som Apple eller Google.

Dette fremkommer i rapporten Cars Online 2017 fra Capgemini. Rapporten gis ut årlig og kartlegger hvordan forbrukere i åtte større markeder ser på fremtidens bil og bilkjøp.

Over halvparten av alle bilkjøpere (51%) sier at de har større tillit til teknologiselskapene enn de tradisjonelle bilprodusentene når det gjelder biler med smarte kjørefunksjoner.

- Vi er midt oppe i et omfattende teknologiskifte for bilindustrien, der de tradisjonelle bilprodusentene utfordres av teknologiselskaper som Google, Uber og Apple, sier Anil Agarwal, Norgessjef i Capgemini.

- Samtidig som konkurransen blir stadig hardere, ser vi også nye samarbeid vokse frem. Både bilprodusentene og teknologiselskapene vil jo sikre at de blir en del av fremtiden.

Rapporten viser at åtte av ti (81 %) bilkjøpere er villig til å betale ekstra for smarte kjørefunksjoner, som for eksempel parkeringsassistent, førerstøttesystem som automatisk holder avstand og bremseassistent.

Man ønsker med dette å investere i økt sikkerhet (60 %), mindre stress (51 %) og spare tid (43 %).

Kjøpe bil online, prøvekjøring i virtual reality og bildelingstjenester:

  • 4 av 10 (41 %) kan tenke seg å kjøpe sin neste bil på nettet. Denne andelen stiger i premiumsegmentet der 5 av 10 (48%) kan tenke seg å kjøpe bil på nettet.
  • 6 av 10 (62 %) spør om mulighet for å prøvekjøre bilen via virtual reality og 4 av 10 (43 %) ønsker å kunne live-chatte med en selger før kjøpet.
  • Ved valg av bildelingstjeneste (for eksemempel DriveNow) er det for 7 av 10 (66 %) viktig hvilke bilmerker som tjenesten kan formidle.

Om Cars Online Report 2017
Cars Online Report er blitt publisert årlig siden 1999. Rapporten baseres på innsikt fra en undersøkelse i januar og februar 2017 med 8.101 forbrukere i åtte land: Tyskland, Frankrike, Storbritannia, Italia, USA, India, Kina, Brasil. Samtlige konsumenter som deltok i undersøkelsen planlegger å kjøpe eller lease bil i løpet av de neste tolv måneder.

Powered by Labrador CMS