-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
-
Albjerk Bil Drammen:
Daglig leder
-
Albjerk Bil Drammen:
Servicemarkedsleder
-
Albjerk Bil Drammen:
Tekniker
-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
MyCar:
Innkjøper
Flere Project One-detaljer
Hyper-bilen fra AMG er enda litt nærmere lanseringen. Dermed dukker det (selvfølgelig) opp enda flere detaljer.
Først trodde jeg, bombesikkert, at denne bilen skulle brukes for å markere AMGs femtiårs-jubileum. Jubileet er over, og denne bilen som ble lekket allerede ved Paris-tider i fjor, er for lengst lovet til Frankfurt-utstillingen.
Det betyr at sitronen kan pressen mye mer – og – feiring av AMGs 50,3 år. Cirka.
Men nå får du altså litt mer av den her, og nå er det først og fremst maskinavdelingen det hele dreier seg om.
1000 hestekrefter har vi lenge visst om, men detaljer som en 80 kW elmotor som skal holde turboen snurrende hele dagen – null turbolag, takk – var ny informasjon.
Jeg visste heller ikke om en 120 kW motor montert rett på veiva – den skal åpenbart gi ekstra boost ved aks. Og skal kunne brukes til drift.
Men derimot var det ganske enkelt å gjette seg til 2 motorer på forakselen også. At de er på 120 kW hver, var imidlertid ikke kjent tidligere.
El-pakken alene kan gi bilen helelektrisk firehjulsdrift i 24 km – hvis noen skulle ha behov for det.
Men det er jo 1,6-liters V6 motoren som er hjertet i det hele. Hentet forholdsvis rett fra Formel 1-hylla, men det har skjedd noe underveis.
For her snakker vi ikke om mer enn hva en skikkelig gatesykkel greier: 11.000 omdreininger. Det er 2.500 færre enn Bottas og Hamilton har til rådighet.
Mercedes sier at de ikke nødvendigvis er ute etter å bygge verdens kraftigste bil, men dette skal bli den mest effektive hyperbilen. De snakker om termisk effektivitet på 40 %. Det er i så fall veldig bra og begynner å nærme seg det som moderne lastebilmotorer ligger på.
Hele motorpakka veier 420 kg og er festet til en åttetrinns enkel-clutch transmisjon. Karbon/keramikk i skivene.
Ola Källenius, ex-AMGsjef og nå styremedlem i Daimler med ansvar for salg og marketing, har tidligere sagt at «Det som kommer til å bli helt unikt med denne bilen, og som ingen har gjort før og som veldig få er i stand til å gjøre, er at vi tar drivlinjen fra Formel 1 bilen og legger den i en bil for landeveien».
Jeg vet ikke hvor langt tilbake hans Formel 1-hukommelse går, men her er det nok en og annen, Ferrari, Maserati, Gordini – listen er lang – som har en liten tilleggsbemerkning eller to til dette.
Men det skal vi ikke ta fra Mercedes – dette kommer sikkert til å bli en super bil.
Regn med nordsiden av 2,5 millioner.
Euro.
I 2019.