Neste gang på Matfestivalen i Trondheim skal de handlende finne smaksopplevelser fra Stjørdal og Meråker.

– Regionene rundt oss har lenge vært flinke med å profilere seg som et felleskap. Frosta, Røros, Selbu og flere andre. Det er på tide at også vi gjør det samme, sier Kristian Helgesen.

Helgesen fra Langøra kaffebrenneri, sammen med Solvår Lillemo Reinsberg fra Eidum Gårdsbakeri, Grete Sørebø fra Ersgard gårdshotell og Marit Nestande med bringebær fra Vikan har gått sammen i et styre og fått innvilget støtte på 100.000 fra næringsfondet for å utvikle en profil og felles stand til Matfestivalen.

Vil ha med kommunene

– Nå handler det om å få snøballen til å begynne og rulle. Dette vil komme både reiselivsnæringen og regionen som helhet til gode. Det håper vi at kommunene også ser, og henger seg på, sier Helgesen.

Et titalls produsenter fra dalføret er med, og styret ønsker flere velkommen. Så mange som mulig.

– Da blir ikke sånn at alle må være med på alt, men en kan bli med på det som passer seg. Det er flere fordeler med å være med på en felles stand, framfor å stå alene. En forsvinner ikke så lett i mengden for eksempel, sier Grete Sørebø.

Eget telt

Matfestivalen blir første felles opptreden. Der vil Stjørdal og Meråker nå få eget telt. Aktørene fra distriktet vil forsøke å spille på hverandre.

– Hva vil være fellesnevneren, en felles profil?

– I motsetning til for eksempel Frosta med grønnsaker og Hitra/Frøya med sin sjømat er det mer sammensatt det vi har å by på. Vi har mange ulike produsenter som har mat med veldig høy kvalitet. Vi er Trøndelags ukjente perle. En kjapp tur på landet, samtidig som vi også har flyplassen og det urbane. Vi er selvforsynte med det meste.

Nok å by på

Matfestivalen er 3.–5. august. Den er kjempeviktig for produsentene. I fjor hadde hver utstiller i snitt en omsetning på 90.000 kroner. Folk som besøker teltet Stjørdal og Meråker skal skjønne at her finner du både ølbryggeri og kaffebryggeri, kjøttprodukter, fjellturer og bærplukking, grønnsaker, bakerier, egg og grønnsaker. Dessuten et godt utvalg innen kortreist og økologisk, forklarer gjengen.

– Vi har et mangfold av dyktige produsenter her i dalføret, og vi vil kunne stå sterkere sammen under en felles profil. Samtidig løfter et felleskap frem de enkelte, sier Kristian Helgesen. Han mener dalføret har mye fristende å by på både under matfestivalen og ellers.

Matfestivalen, Agrisjå og ByFest

Etter Matfestivalen tenker styret fram mot landbruksmessa Agrisjå og kanskje ByFest Stjørdal.

– Foreningen vil også lage en felles nettportal, som også vil leve mellom utstillinger og andre aktiviteter. Foreningen vil dessuten fungere som nettverk og møteplass for produsenter i dalføret.

– Nå skal det jobbes framover med utformingen av en felles profil. Det er ikke spikret hva det endelige navnet blir, men vi inviterer alle produsenter og interesserte til et lite idémøte på Ersgard fredag 31. mars, sier Kristian Helgesen.