Det er personellet og utdanningsinstitusjonene som bærer og videreutvikler kompetansen Forsvaret trenger. Uten ansatte med riktig kompetanse vil ikke teknologien og nye kampsystemer gi operativ effekt. Dette er en absolutt sannhet.

De viktigste elementene i militær utdanning er å utvikle forståelse for å gjennomføre dagens og morgendagens operasjoner innen for de rammer som ligger i nasjonalt og internasjonalt lovverk, samt være i stand til å sikre trygg bruk av statens ytterste maktmiddel. I dette bildet er det avgjørende å utvikle militære ledere som har utviklet de riktige holdningene, verdiene og seg selv som leder. Dette gjøres i dag gjennom en utdanning som er praksisnær, med sterkt innslag av erfaring blant de som tar utdanningen og i nær tilknytning til de enkelte forsvarsgrener. En praksis som har bevist sin kvalitet gjennom komplekse og krevende operasjoner i de siste tiårene.

I langtidsplanen legges dette nå radikalt om. Forsvaret skal bli bedre gjennom å redusere utvikling av våre ledere. Det legges opp til kortere utdanningslengde, mer likhet i undervisningen og skoler som er fjernere fra praksisarenaen. I tillegg skal inntakene på krigsskolene ikke lengre baserer seg på en veksel mellom de med erfaring og inntak rett fra videregående skole. Alt dette skjer når vi vet at operasjonene i dag og i framtiden vil bli mer dominert av høyteknologi og at kompleksiteten er økende. Dette bør bekymre flere enn oss.

Argumentasjonene bak er å nærme seg de sivile høyskolene gjennom å flytte all nivådannende undervisning under en ledelse. Dette kan være en god ide, men en trenger ikke samtidig endre konsept. I tillegg argumenteres det sterkt for at dagens utdanning er for dyr med for mange lærekrefter per elev. Dette er et bilde som må nyanseres. Det er liten tvil om at utdanningen av militære ledere bør være praksisnær. Dette på samme måte som utdanning av yrker som lege, tannlege og veterinær. Ut fra det vi vet kommer Forsvarets skoler godt ut av slik sammenligning når det gjelder antall lærekrefter per elev, stikk i strid med det som argumenteres fra Regjeringen. I tillegg vet vi at dagens utdanning ikke er overdreven hverken i lengde eller innhold sett opp mot det som er kravet når en kommer i jobb.

Derfor blir det avgjørende at det som er skissert nå faktisk ikke gjennomføres nå. De administrative grepene som kan gjøres for å senke kostnadene kan komme raskt, men utdanningskonseptet må bevares for så å bli utredete over tid, slik også Forsvarssjefen anbefaler. De 530 millionene som skal spares kan veldig raskt bli meget kostnadskrevende både økonomisk og for omdømme. I denne saken må det lyttes til de faglige rådene for å sikre Forsvarets kompetanse i framtiden, her er det fullt mulig å gjennomføre uopprettelig skade.