Tilbake i 2001 bestilte man nye helikoptre til Kystvakta. 14 helikoptre ble bestilt og av disse skulle åtte erstatte Kystvaktas gamle Lynx-helikoptre. Etter planen skulle de nye helikoptrene være klare til å settes i drift fra 2008. Men fortsatt er datoen for når full helikopterdekning kan oppnås utenfor horisonten.

Historien om Forsvaret og helikoptrene er historien om et prosjekt som burde vært avblåst forlengst. Årene går, med stadig nye kostnader og utfordringer, uten at Kystvakta og Kystvaktas fartøyer er i stand til å gjøre den innsats på havet som etaten er tiltenkt.

For mens Kystvakta seiler delvis uten helikopter på sine fartøy, er etaten dårligere rustet til å komme overraskende på fiskefartøy som skal kontrolleres. Fiskerne er avhengige av god ressurskontroll, dersom man skal kunne ha sikkerhet for at bestandsuttaket på de ulike fiskeslag er i tråd med avtalene.

Skal norsk fiskeriforvaltning ha troverdighet, må kontrollene, både av norske og utenlandske fartøyer, være på topp. I flere år har mangel på helikopterkapasitet gjort dette til en svært utfordrende situasjon for norsk kystvakt.

Også i forbindelse med søk- og redningsoperasjoner er beredskapen svekket dramatisk uten tilstrekkelig helikopterkapasitet på Kystvaktas fartøyer. NH-90-helikoptrene skulle, med sine kraftfulle kapasiteter, bety et stort løft på dette området. Større rekkevidde, større hastighet, bedre lastekapasitet var målet. I dag er utfordringene med helikopteret så mange at det er vanskelig å se at man kommer i mål.

I et slikt prosjekt er det selvsagt vanskelig for ansvarlige i Forsvaret å si stopp. Det har vi sett i andre saker i Forsvaret, der kostnadene renner ut, uten at nytten kommer Forsvaret til gode. Men om man i Forsvaret ikke har ryggrad nok til å si at utfordringene er for store til at de kan løses, må politikerne gripe inn.

Norske fiskeressurser, norsk fiskeriforvaltning og norske fiskere har ikke tid til å vente på et helikopter som kanskje uansett ikke klarer å gjøre nytten sin, dersom det en gang skulle komme i drift.

Vi mener Forsvaret ville vært langt bedre tjent med et «hyllevare-helikopter» i funksjon framfor et hypermoderne helikopter som ikke fungerer. Den muligheten ligger fortsatt der.