Butikken på Selnes er Vesterålseggs største og viktigste kunde, og butikken selger nå mer enn dobbelt så mye av de lokale eggene som sentralt leverte egg.

Begynte med en streik

Starten på Vesterålsegg var en transportstreik i 2004, som gjorde at Rema-butikkene var de eneste som ikke fikk inn egg i Vesterålen. Kjøpmannen hos Rema på Stokmarknes nærmest bønnfalt Tor Jensen på Lekang om å komme med egg fra sin gård.

– Det gjorde jeg, og da fikk jeg se hvilke marginer jeg kunne hente på dette. Kort tid etter oppsto merkevaren Vesterålsegg, sier Jensen, som i senere tid har overlatt gårdsdrifta og eggproduksjonen til Daniel Olsen og yngre krefter.

Men fortsatt kjører Jensen selv ut eggene til Rema-butikker på Sortland, Stokmarknes og i Bø. Jan Tore Johansen på Ongstad leverer Vesterålsegg til butikker i Svolvær, Øksnes og deler av Sortland.

Gjør alt selv

– Det har vært god butikk for oss økonomisk. Også er det interessant å holde på med dette, når du har ansvar for hele linja – helt inn i butikken. Vi sparer penger på å gjøre det selv, og det er hyggelig å imøtekomme forbrukerne, som etterspør lokale, kortreiste varer, sier Jensen.

Andre egg fra Nord-Norge transporteres til sortering hos Prior i Trondheim, hvor de pakkes og distribueres videre. Da har man allerede brukt noe av holdbarhetstida.

Kundene er villig til å betale litt mer for de lokale eggene, fastslår Olafsen på Rema Nord.

Flere lokale produkter

Og han har satset på flere lokale produkter. Blant annet Melbukaviar, Vesteraalens fiskeboller, Lefsebua as i Holmstaddalen, Nordlaks’ laks og ørret, Myhres Røykeri på Myre som leverer blant annet røkt ørret og blåkveite og lutefisk fra Myremar.

– Vi jobber for å få inn flere lokale leverandører, som ishavsrøya fra Sigerfjord. Det som ofte er avgjørende er logistikksituasjonen. Det er ikke alle som har anledning til å kjøre ut produktet selv, slik Vesterålsegg gjør, sier Olafsen, som tilføyer at Rema på Stokmarknes nå har et prøveprosjekt med produkter fra Den sorte gryte i Lødingen, som kan være aktuelt å utvide til de andre avdelingene i Vesterålen.

– Kunden bestemmer

– Er det ekstra viktig for Rema nå å fremme lokale produkter, som motvekt til kritikken av at blant annet Mack kanskje må ut av hyllene?

– Lokale varer er veldig viktig for forbrukerne i Vesterålen. Jeg ønsker fremdeles å ha Mack i min butikk, men ikke på bekostning av at det kan bli dyrere for forbrukeren. Dette er ikke hundre prosent avgjort ennå, og i mellomtida er lokale mikrobryggerier blitt anbefalt å ta kontakt med sine nærmeste Rema-butikker. Dette har skjedd ellers i landet, og vi får se hvordan det gir utslag. Til syvende og sist er det forbrukerne som bestemmer, og de har, for eksempel, valgt Vesterålsegg. Nå selger vi enda mer av de enn før, sier kjøpmannen.

I fjor solgte Rema Nord nesten 400.000 lokale egg til sine kunder.

– Ønsker å beholde Mack 

Omsetningsvekst

Butikken gjorde det også godt, totalt sett, i 2016. Med ei netto omsetning på 108,6 millioner kroner. Det var ei økning på 4,1 millioner i forhold til året før.

– Det skyldes mange ting: Bedre opplæring av ansatte, at vi klarer å ha alle varene inne hele tida, beliggenhet, og veldig god orden i butikken, sier Olafsen.

– Hva tror du om utviklinga i 2017? – Det er vanskelig å si. Rema har fått en tøff start på året i media, men jeg er optimist og tror på fortsatt økt omsetning, sier kjøpmannen.