Normalt har Vesterålen Reiseliv deltatt på messa gjennom Nordnorsk Reiselivs store stand. I år er imidlertid ikke Nordnorsk Reiseliv påmeldt, og Vesterålen har ikke råd til å delta alene.

– Det var så laber interesse fra de andre destinasjonsselskapene at man velger å gjøre dette til et prøveår der man ikke deltar. Så kan det hende Nord-Norge kommer sterkere tilbake neste år, sier reiselivssjef i Vesterålen, Astrid Berthinussen.

Hun kjenner heller ikke til enkeltstående reiselivsbedrifter i Vesterålen som har planer om å delta på messa i Telenor Arena på Lillestrøm.

– Det er selvsagt synd at vi ikke er representert der, ikke bare for Vesterålen, men for hele Nord-Norge, sier Berthinussen.

I stedet vil Vesterålen Reiseliv i vinter og vår satse på markedsføring mot det italienske og tyske markedet.

– Italia har økt veldig i Vesterålen, og en av årsakene er kvalsafarien.

– I tillegg deltar vi på Norwegian travel workshop i Bergen 24. til 27. april, som er den største messa i Norge som henvender seg mot operatørene. Vi snakker også litt om å gjøre et nordnorsk stunt opp mot publikum når vi er i Bergen. Vi synes mye mer når vi går i lag i markedsføringa, sier Berthinussen.