Undervisningen er bak mål

Nysgjerrighet på egen kropp og egne grenser er noe vi bør oppfordre til, ikke slå ned på.

KROPP OG SEX: det skal være lov å spørre læreren din om hva som skjer med kroppen din i tenårene, eller ha en samtale med far og mor om hvordan sex føles, skriver innsender.
  • Sondre Hansmark Persen
    Sondre Hansmark Persen
    3. kandidat, Hordaland Venstre
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over syv år gammel
iconDebatt
Dette er et debattinnlegg. Innlegget er skrevet av en ekstern bidragsyter, og kvalitetssikret av BTs debattavdeling. Meninger og analyser er skribentens egne.

Kunnskap er det viktigste virkemiddelet vi har for å fremme gode verdier og holdninger, og bedre verdier og holdninger om kropp og sex trengs sårt. Vi vet at én av ti norske kvinner har blitt voldtatt, at altfor mange blir trakassert på bakgrunn av legning og kjønn, og at for mange barn blir utsatt for grove overgrep.

Når det oppfattes som ubehagelig å snakke om sex og kropp, er det fordi man aldri får lære om det i en komfortabel og trygg atmosfære. Allerede når man lærer om det på barneskolen har elevene fått med seg at det er noe man egentlig ikke bør snakke om – noe som bør være litt flaut. Heldigvis har ikke yngre barn de samme sperrene, og nettopp derfor er det så viktig at barn begynner å lære om det enda tidligere.

Les også

Dikt for den blyge lærer som trenger et alibi i seksualundervisningen

Mens femåringen lurer og spør om alt mellom himmel og jord, synes tiåringen at foreldre og lærere er det teiteste i verden. Det er viktig at seksualundervisningen når barna før stigmaet og tabuet gjør det. Nysgjerrighet på egen kropp, egne grenser, hva voksne har lov og ikke lov til, er noe vi bør oppfordre til, ikke slå ned på.

Dagens seksualundervisning har også et underlig teknisk og avansert fokus. Det handler for det meste om penis og vagina, sædceller og eggceller, en voksen mann og en voksen kvinne. På ungdomsskolen gyver man løs på undervisning om p-piller, p-plaster, p-ring, p-sprøyte, p-stav, og ikke minst de velkjente prevensjonsmidlene gestagenpillen og kobberspiralen.

Les også

Seksualundervisning er mer enn penis i vagina

Det er viktig å lære om prevensjonsmidler, men seksualundervisning bør være så mye mer enn bare det. Det må lære elevene å bli trygg på sin egen kropp, egen legning og seksuelle preferanser. Det må handle om grenser, motvirke fordummende fordommer og forhindre trakassering og diskriminering.

Mange barn starter i dag med seksualundervisning på mellomtrinnet. Før den tid har de gjerne søkt opp emnet på internett eller blitt sterkt preget av vårt felles tabu rundt emnet. Sex og kropp er altfor viktig til å bli overlatt til lugubre kilder og lite barnevennlige nettsider, og derfor er det viktig at vi skaper en åpenhet om det mens barn enda ikke knytter skam til å snakke om noe av det mest naturlige ved å være menneske.

Les også

Gi oss bedre seksualundervisning

Det skal være lov å spørre læreren din om hva som skjer med kroppen din i tenårene, eller ha en samtale med far og mor om hvordan sex føles. Da er det helt avgjørende at en så viktig institusjon som barnehagen kommer tidlig på banen for å imøtekomme barns naturlige nysgjerrighet og skaper trygge og gode omgivelser for å lære om noe av det mest sårbare – og fineste – ved å være menneske.

Publisert: