Fjorden Cowboys-skuten sank ved kai etter at kjølerør brast i motor

– Skuten var gammel og råtten. Ikke noe å ta vare på, sier Kristian Djupevåg ved nedlagte Djupevåg Båtbyggeri AS.

  SANK: Den gamle risørskøyten «Con Amore», kjent fra den populære TV 2-serien Fjorden Cowboys, sank først ved kaien utenfor båtbyggeriet. De siste fem årene har båten vært i Joar Førdes (bildet) eie, kompanjongen til Leif Einar Lothe, også kjent som Lothepus.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over seks år gammel

Den gamle risørskøyten «Con Amore», kjent fra den populære TV 2-serien Fjorden Cowboys, sank først ved kaien utenfor båtbyggeriet.

Les også

Her ligger Fjorden Cowboys-skuten på havets bunn: – Dette er ikke en søppelplass, sier brannsjef

– Den kunne ikke ligge der, så den ble slept ut i fjorden der den nå ligger. Etter mine begreper var båten i dårlig stand. Gammel og råtten. Jeg tror ikke dette er noe restaureringsobjekt, sier Djupevåg, som selv ikke var med på arbeidet på «Con Amore» da den lå på slippen.

Han er imidlertid blitt underrettet om at hva som skjedde da båten ble sjøsatt igjen.

Kjølerør sprakk

– Hadde man glemt å sette i bunnproppen?

– Nei, det hadde ikke noe med bunnproppen å gjøre. Det som skjedde var at et kjølerør hadde frosset i vinterkulden, så brast røret slik at vannet fosset inn, sier Djupevåg.

Politiet har opprettet en såkalt undersøkelsessak. Den er ikke ferdig etterforsket, opplyser politioverbetjent Marit Erstad i Vest politidistrikt.

– Kystverket er koblet inn fordi det viser seg at båten ligger i seglingleden og ikke så dypt. Dette med tanke på sikkerhet for andre båter og skip – og eventuell forurensning, understreker Erstad.

– Det er forbudt å forurense. Hovedprinsippet i miljøpolitikken er at forurenser selv skal betale. Det er dessverre ikke unntak for cowboyer i Hardangerfjorden, sier Jens Frølich Holte, politisk rådgiver i Klima- og miljødepartementet.

Han mener tilskuddsordningen for kasserte fritidsbåter, som ble innført ved årsskiftet, kan samle inn rundt 8000 båtvrak langs norskekysten.

– Dette er en god start på håndteringen av et viktig miljøproblem, sier Holte.

Tiltakende problem

Seksjonsleder Andreas Dyrdal i Bergen og Omland havnevesen, sier at det er et tiltakende problem med båtvrak som ligger langs kysten. I 2016 hevet Bergen og Omland havnevesen 23 fritidsbåter som hadde sunket. I 2015 var dette tallet 17.

– Det koster oss i snitt 20.000 kroner å heve fritidsbåter. Vi tar vare på båtene dersom de har noe verdi. Ofte er det det offentlige som må betale regningen, sier Dyrdal.

SUNKET: Dette synet er ikke uvanlig når havnevesenet skal rydde.

Vrakpant på fritidsbåter

Regjeringen vedtok i statsbudsjettet for 2017 å gi tilskudd for vraking av fritidsbåter. Dette skal gis som en betaling for avhending av båter til godkjent retursted på 15.000 kroner.

– Vi håper selvfølgelig at dette skal være til hjelp og at flere leverer inn sine gamle og utrangerte båter. I noen tilfeller kan det også være snakk om økonomisk kriminalitet. I slike tilfeller kobles politi og forsikringsselskap på saken, sier avdelingslederen.

Han sier at det er mange triste syn som møter havnevesenet når man drar rundt enten med lastebil eller båt for å rydde opp.

Publisert: