Det har gått to år siden ordførere kastet seg i sjøen, foreldre danset flashmob på torget, og kystvakta var med på innspilling av musikkvideo på Sortland. Gjennom en nasjonal konkurranse engasjerte VG hele landet for å avgjøre i hvilken by den populære VG-lista turneen skulle avsluttes.
- Det var utrolig gøy å se hvordan hele landet engasjerte seg for å få besøk av konserten, sier VG-sjefenTorry Pedersen.
Ny konkurranse
I år relanseres VG-lista konkurransen i samarbeid med dagligvarekjeden Coop Extra.
- Sammen legger vi nå grunnlaget for noe vi vet kommer til å bli en stor folkefest som garantert vil engasjere unge mennesker og familier over hele landet, sier kommersiell direktør i VG, Christian Haneborg.
Slik er konkurransen
Det er totalt 118 steder som kan være med i konkurransen om å få ekstrakonserten i juli.
- Det stedet som klarer å vise det største engasjementet gjennom bruk av kreativitet i innsendte bidrag vinner, sier Øyvind Solstad, ansvarlig for sosiale medier i VG.
- Vi ønsker at så mange som mulig lager bilder og videoer og benytter hashtag #extravglistatilvikersund. Hashtaggen må brukes for at bidragene skal telle i konkurransen. For eksempel vil alle bidrag på Instagram, Facebook eller twitter tagget med #extravglistatilvikersund være med på å øke sjansene for at denne byen vinner.
Konkurransen er i gang og avsluttes mandag 25. april.
Underveis vil juryen følge med på alle bidrag, og til slutt samles for å avgjøre vinneren. I juryen sitter representanter fra VG og Extra, i tillegg til programleder Abiel Tesfai og artist Sandra Lyng Haugen.
Stor konsertturne
VG-lista starter også i år på Rådhusplassen i Oslo fredag 24. juni. Deretter står Stavanger (6. juli), Bergen (13. juli) og Trondheim (20. juli) for tur. Extrakonserten vil avslutte turnen 27. juli.