Gjennom dørene og telefonen til Sparebank 1 Modum er etterspørselen etter en økonomisk håndsrekning i disse dager vesentlig større enn når feriepengene kommer i juni.
Jula ble kanskje litt for dyr, og de første dagene i januar kan oppleves som en rekke blåmandager etter hverandre?
LES OGSÅ: Samlet inn 214.000 på 11 dager
Hjelpen er nær
Samtidig som du fortviler kommer «redningen» gjennom en massiv TV-reklame rett inn i stua. Mens dunsten av juleribbe og nyttårskalkun fortsatt henger veggene hører du «Lån fra 5.000 til 500.0000 uten sikkerhet» gang på gang på gang.
I løpet av noen få tastetrykk kan den umiddelbare økonomiske motvinden være snudd til en medgangsbris. Men den har sin pris.
LES OGSÅ: Banker får kjeft for «tåkepriser»
Drøy markedsføring
Mange opplever markedsføringen av disse forbrukslånene som svært drøy.
– Vi mener den ikke er forsvarlig og at den henvender seg til grupper som lett tar innover seg et slikt budskap, sier administrerende banksjef Egil Meland i Sparebank1 Modum.
Han minner om at forbrukslån først og fremst skal gis til personer som har en midlertidig økonomisk utfordring, og ikke til å ta et friår for å reise verden rundt eller kjøpe seg luksusvarer.
LES OGSÅ: Alt for damene!
25 prosent
Internettbankene tilbyr lån der renta er godt over 20 prosent. Når en vanlig boligrente er på 2,5 prosent, burde de fleste forstå at dette er svært kostbart.
– Rentesatsen på disse lånene avspeiler jo risikoen. Med slike rentesatser forventer långiveren at tre av ti lån går tapt. Mange av låntakerne er jo ikke betalingsdyktige, mener Meland.
Det er likevel måten finansieringsformen pushes på han reagerer mest på.
– Jeg forventer at myndighetene tar grep og skrur til hva som er tillatt og ikke. Slik det markedsføres nå skapes det unødig mange økonomiske problemer, ofte for ungdom, sier han til Bygdeposten.
Ingen kø, ennå
Nav-leder Hilde Lysgård Knutsen i Modum forteller at de ikke opplever noen økt pågang de første dagene i januar.
– De aller fleste forsøker å løse økonomiske utfordringer på andre måter før de kommer til oss. Litt seinere i år kan vi kanskje komme i kontakt med noen som hadde for høyt forbruk i jula, forklarer hun.
Hun mener at noe av årsaken kan henge sammen med at det er litt skambelagt å gå til Nav for å be om hjelp, og at det er siste utvei.
LES OGSÅ: – Folk stjeler fra loppemarked
Mye på nett
Nav-sjefen forteller også at det er mye hjelp til selvhjelp å hente på Navs nettsider. Det er også Navs primæroppgave – hjelp til selvhjelp.
– Hvis det er noen som ikke har mat i kjøleskapet eller penger på konto gjør vi selvfølgelig en