Hovinbyen i Oslo er fortsatt ett av de store satsingsområdene i kommunens fortettingsstrategi.

Her vil Oslo-byrådet håndtere vekst med fortetting

Byrådet vil at byen skal vokse innenfra og ut.

Byrådet i Oslo har utarbeidet et utkast til ny kommuneplanens samfunnsdel med byutviklingsstrategi som torsdag sendes på høring. Kommuneplanens arealdel blir revidert senere.

Det rødgrønne byrådet ønsker at det skal fortettes mer der det allerede er et godt kollektivtilbud, og kaller strategien for banebasert.

- Oslo har høy befolkningsvekst og i 2040 kan Oslo ha nær 900.000 innbyggere. Vi må planlegge hvordan vi møter denne veksten, samtidig som vi sørger for godt nærmiljø og byrom i hele Oslo, sier byrådsleder Raymond Johansen i en melding.

Satser i disse områdene

Ifølge høringsutkastet skal indre indre by utvides i øst gjennom utviklingen av Hovinbyen og fortetting i vest mot Smestad og Lysaker og i nord rundt Nydalen og Storo.

Aftenposten skriver at beboere i flere eksklusive eneboligområder i vest må belage seg på tettere og høyere bebyggelse dersom byrådet får det som de vil.

Ifølge Aftenposten ligger det 594 eneboliger i de områdene som byrådet ønsker å fortette på Montebello, Borgen, Nydalen vest og øst, Ulsrud og Røa/Hovseter.

Det skal også etableres  et nytt tyngdepunkt i Groruddalen nordøst, og det skal satses på utviklingsområdet Gjersrud-Stensrud sør, dersom byrådet får det som de vil.

Follobane-stopp lagt dødt

Byrådet understreker at satsing på klimavennlige transportløsninger er påkrevd for satsingen på Gjersrud-Stensrud.

Boligprodusentenes forening har vært tydelige på at det bør bygges et eget stopp for Gjersrud-Stensrud på den nye Follobanen, noe også det rødgrønne-byrådet tidligere har ønsket.

Men forslaget om Follobane-stoppet er ifølge det Byggeindustrien kjenner til lagt dødt fra byrådets side, og i stedet vil de satse på andre miljøvennlige transportløsninger for å få realisert boligpotensialet på Gjersrud-Stensrud.

Viderefører strategien fra det forrige byrådet

Byutviklingsbyråd Hanna E. Marcussen sier i en melding at byrådet viderefører byutviklingsstrategien i den gjeldende kommuneplanen, som ble avgitt av byrådet Røsland, men hun mener de har vært mer ambisiøse med hensyn til klima.

– Oslo skal bli en nullutslippsby. I utkastet viderefører og forsterker vi prinsippet om en byutvikling knyttet til kollektivnettet, som sikrer miljøvennlig transport og effektiv arealbruk. Dette grepet har det vært bred oppslutning om i bystyret de siste 15 årene. Samtidig ønsker vi en sterkere kommunal styring av utviklingen, med økt bruk av helhetlige planer som ivaretar lokale kvaliteter og i samarbeid med lokalbefolkningen gjennom demokratiske prosesser. Vi skal bruke veksten til å gjøre byen grønnere og enda bedre for enda flere, er tonen fra byutviklingsbyråden.

Nødvendig å se på samfunnsdelen nå

Finansbyråd Robert Steen mener at det har vært  nødvendig å revidere samfunnsdelen og utvikle en ny byutviklingsstrategi nå.

Han mener forventet befolkningsvekst gjør at det må legges til rette for økt boligbygging.

- Kommuneplanen som ble vedtatt av bystyret i 2015 ville redusere Oslos klimagassutslipp med 50 prosent innen 2030 i forhold til 1991-nivå, mens vi ønsker å redusere klimagassutslippene med 95 prosent innen 2030. Vårt høringsutkast viser strategier for at Oslo skal bli en nullutslippsby i år 2040, og slik bidra til at vi når klimamålene i Paris-avtalen, sier han.

Nullutslippsby

Kommuneplanen er det overordnete styringsdokumentet for Oslo kommune. Den skal peke ut den langsiktige utviklingen i Oslo fram mot 2040.

Høringsrunden varer frem til 30. juni, og det endelige forslaget til kommuneplan skal fremmes for bystyret til høsten.

Her kan du lese hele høringsutkastet til ny kommuneplan: «Vår by, vår fremtid. Visjon, mål og strategier mot 2040».