Må kjøre sikksakk forlengs og baklengs 100 meter ned, for å få toget forbi «Djevelens nese»

Gjennom denne imponerende «Z»-en kan ikke toget snu.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

• Flere reisesaker på db.no/reise.

ECUADOR (Figaro/Bull Press): Som et utropstegn stiger den hvite dampen fra fløyta på lokomotivet. Signalet om avreise lyder så skingrende at det holder på å sprenge trommehinna.

Maskinisten dytter på spakene, løsner på bremsene og fyrer opp maskinen.

Når pipa begynner å spy ut grå røyk, setter de lange koblestengene hjula i gang og toget settes i bevegelse.

Toget med de fargerike, røde vognene beveger seg langsomt gjennom gatene i Riobamba.

Nasjonal stolthet På fortauet langs Unidad Nacional-avenyen vinker forbipasserende. Med store smil hilser de passasjerene og tar bilder med mobiltelefonene sine.

I den store byen i hjertet av Andesfjellene, med to majestetiske, snødekte vulkaner hengende over seg - Cerro Alta, 5319 moh. og Chimborazo, 6268 moh. - er besøket av Tren Crucero (cruisetoget) på samme tid en begivenhet og et øyeblikk av nasjonal stolthet fordi den ecuadorianske jernbanen har våknet fra femten års dvale.

I 1997 og 1998 ble Ecuador rammet av El Nino. Kraftig nedbør ble avløst av perioder med tørke som brøt ned de vulkanske skråningene i Cordillère. Jordras og vannmasser ødela jernbanesporene.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.