Bjørn Eidsvåg i full symfonisk utfoldelse

60-årsjubilanten og Kringkastingsorkesteret behandler sangskattene med kløkt og respekt.

Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

ALBUM: Øvelsen med å kle opp sangskatter i symfoniorkesterdrakt har tatt livet av mang en klassiker. Faren er alltid at et såpass mektig element som det et symfoniorkester er, skal male over nerven i tekst og musikk.

Spørsmålet man kan stille seg er om denne behandlingen gjør sangene bedre. I de fleste tilfellene vil nok svaret være nei. I beste fall gjør det sangene annerledes på en bra måte, og således gir versjonene en kuriøs kvalitet.

For Bjørn Eidsvåg er ikke dette et like stort vågestykke som det ville vært for en popartist med et mer kontemporært uttrykk. Vamp har for eksempel gjort stor suksess med sin symfoniplate tidligere.

Både 60-årsjubilanten og Kringkastingsorkesteret er to svært rutinerte institusjoner i norsk musikkliv. Eidsvåg på sin side er en bauta både som låtsmed og formidler, og KORK har vært sparringspartner for artister i alle sjangre, fra Kurt Nilsen til Dimmu Borgir. Og de gir Eidsvåg god plass til å være nettopp den store historieforteller han er. Hør bare på nydelige og ettertenksomme «Evig hvile».

Eviggrønne som «Eg ser» får fremdeles lov til å være naken og sår uten at den lesses ned av gråtende strykere. Nykommer «Parkert» viser at sjefen sjøl fortsatt har både satirisk og funky snert. «Skyfri himmel» skinner ekstra fint med den dimensjonen den forsiktig antydende gitar-twangen får mot det perlende orkesterarrangementet.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.