DEBATT

En farlig avsporing

Infrastrukturen er sprengt og togene er gamle. Kan Krf og Venstre svare på hvordan konkurranseutsetting og oppsplitting kan rette på det?

ADVARER:  Lokomotivfører og forbundsstyremedlem i Norsk Lokomotivmannsforbund, Grethe Thorsen, advarer mot konkurranseutsetting av jernbanen.
ADVARER: Lokomotivfører og forbundsstyremedlem i Norsk Lokomotivmannsforbund, Grethe Thorsen, advarer mot konkurranseutsetting av jernbanen. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Det største problemet som skal løses på jernbanen er at ni prosent av alle tog er forsinket, og at for mange tog, særlig godstog, blir innstilt. 70 prosent av togforsinkelsene skyldes feil på spor, signaler og elektriske anlegg på jernbanens infrastruktur. En god del forsinkelser og regularitetsavvik skyldes mangel på, feil eller dårlig universell utforming på togene. Selv om NSB har kjøpt mange nye tog er ikke veldig mange av de gamle blitt byttet ut. Stor økning i togavganger siden 2012 økte behovet for togmateriell. Først når de snart 40 år gamle utslitte togene er faset ut kan forsinkelser på grunn av togmateriell reduseres vesentlig.

Regjeringen vil dele NSBs samfunnsoppdrag i seks til åtte anbudspakker og lage en konkurranse om eneretten til å trafikkere strekninger. Selskap som vinner anbud utestenger automatisk andre. Regjeringen mener at slik konkurranse vil gi togselskapene incentiver til å skjerpe seg. Det de skal skjerpe seg mot, er utslitt infrastruktur, enkeltspor og gamle utrangerte tog. Altså forutsetninger de ikke har noen innflytelse over. Tar man nå også ansvaret for togene vekk fra NSB vil togselskapene heller ikke lengre ha vesentlig innflytelse over forsinkelser som skyldes kvalitet eller utforming på togmateriellet.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.