Det er ikke så rart at politikere ønsker å komme i media eller at media vil ha oppslag med maktpersoner. Med Erna Solberg som statsminister har medieeksponering nådd nye høyder. Det går knapt en dag uten at Erna får rikelig programtid i fjernsyn og radio.
Hun dukker opp over alt.
I 2014 var det 70-års jubileum for invasjonen i Normandie. Internasjonalt fjernsyn viste statssjefer komme på rekke og rad til hovedtribunen for markeringa.
Etter TV-bildet å dømme var det bare kong Harald som hadde statsministeren sin i hælene. Det fikk en til å tenke på bergenske buekorps som gjerne har svært unge rekrutter på slep når de marsjerer, kalt «rævdiltere».
NRK virker ofte som servilt kamera- og mikrofonstativ for Erna. I politiske programmer får hun særlig stor plass og lengst taletid. Hun slipper til på skjermen som hovedperson ved utallige begivenheter (eks. «Olufs» 70-årsdag i Tromsø), åpning av nye fabrikker (eks. Hydro på Karmøy) og besøk på skoler og i barnehager. En kan lure på hvordan hun kan få nok tid til å styre landet i en krevende periode.
Skikkelig spesielt er det når NRK bruker henne som viktig kommentator på store sportsbegivenheter. Dette skjedde f.eks. under ungdoms-OL på Lillehammer.