Kunstanmeldelse av «Mot skogen - Knausgård om Munch» på Munchmuseet

En parademarsj

Karl Ove Knausgård tenker innerst inne som en maler.

Foto: Kristin Svorte
Foto: Kristin Svorte Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

KUNSTANMELDELSE: - Jeg misunner malerne. Maleriet er så direkte sammenlignet med skrivingen, som må gå så mange omveier, sa Karl Ove Knausgård under pressevisningen av «Mot skogen – Knausgård om Munch», den verdenskjente forfatterens debut som utstillingskurator, på Munchmuseet.

Det er kanskje en naturlig følelse å få i møte med Munchs bilder, som preges av en så ustoppelig appetitt på å male og en så fri omgang med motivene og maleriets remedier.

Nå kan man nok innvende at en forfatter som har skrevet seks bind og 3622 sider i romanform om sitt eget hverdagsliv må ha et temmelig direkte forhold til det å sette ord på papiret også, men vi tar poenget. Resultatet av Knausgårds, og Munchmuseets Kari J. Brandtzægs frie søk i museets innholdsrike arkiver, er blitt en utstilling på maleriets premisser, som bokstavelig talt setter ordet til side for en fri og umiddelbar opplevelse av sentrale, men ikke så mye omtalte sider ved Munchs motivkrets.

«Mot skogen» er nemlig ikke bare ryddet for veggtekster og annet pedagogisk materiell i utstillingssalene – faktisk er det ikke engang titler og årstall på bildene, så man slipper å stå krokrygget og myse mot små tittelskilt for å få med seg uvesentligheter. Kuratorparet Knausgård/Brandtzæg har også utelatt nesten alt av ikoniske Munch-motiver for i stedet å bringe fram i lyset bilder som i mange tilfeller aldri tidligere er blitt vist.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.