Norsk film har igjen delt sitt anakronistiske syn på casting. Denne gangen knyttet til homofili. Henrik Holm fra Skam har nemlig kommet i hendene på skuespilleragenten Lene Seested ved Panorama Managment, og hun sier om hans videre karriere: «Det blir ikke flere homofile karakterer med det første. De vil vi avvise. Nå ønsker han å gjøre helt andre roller.»
I norsk films verden er nemlig det å være homofil det samme som å være én karakter. En type. Da er du noe bestemt, du mener visse ting, beveger deg på en spesiell måte, har noen unike preferanser og kler deg så det synes. Det skal ikke være noen tvil liksom, fra første scene, hva denne karakterens seksuelle preferanser er. Som Aksel Hennie i Lønsj, eller Kåre Conradi i 37 ½ – for å nevne noen av de få skildringene vi har av homofile i norsk film.
Skam er et framskritt i utvikling av repertoaret for homofile i norsk fiksjon. Samtidig er det enda et stykke igjen til vi kan se en fiksjonsfigur som er homofil uten at det skal gjøres så mye fuss ut av det. At legningen bare er der, som én av flere komponenter. Er du homofil i norsk film, er det som et unntak, en anomali.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.