«Det er vanskelig å gjøre en god handel når man ikke har spist» er et av mange utsagn signert Ingvar Kamprad - grunnleggeren av Ikea. Vissheten om matens betydning var bakgrunnen for at det første IKEA-varehuset i Älmhult åpnet med matservering allerede i 1958.
Siden har mat vært en del av møbelkonsernet, som nå har 389 varehus i 48 land.
Ifølge Hegnar.no besøker en av tre kunder Ikea kun for matens del.
Matsegmentet vokser kraftig, ikke minst i USA der man ifølge Fast Company lukter på muligheten for frittstående spisesteder landet rundt.
Rimelig og rolig
Michael La Cour, som leder Ikea Food, akter ifølge australske News.com.au å satse på spisesteder der familier skal «få en unik og rimelig matopplevelse på utsiden av den tidvis kaotiske atmosfæren i varehusene».
Forskningsleder Arne Dulsrud ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO er på ingen måte overrasket over at møbelgiganten ønsker å gjøre seg mer fremtredende innnen matsegmentet:
- Helt fra de kom med sin første popup-restaurant på Grünerløkka for noen år siden, har jeg tenkt at en slik satsing er i tråd med Ikeas strategi om bærekraft og en grønn, miljøvennlig profil. De har allerede i lang tid omgjort restavfallet fra restaurantene sine til matjord - og forbereder nå et nytt steg i den sirkulære økonomien, fremholder Dulsrud overfor Dagbladet.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.