NASA: Har funnet et solsystem med planeter som ligner jorda

Planetene kan ha forhold som støtter liv.

INFORMASJONSVIDEO: Denne videoen forklarer hva ekstrasolare planeter er. Video: CNN. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): NASA holdt i kveld pressekonferanse der de kunne melde at de har funnet planeter som ligner jorda i et annet solsystem.

Solsystemet kalles «TRAPPIST-1-systemet» og har sju planeter, i tillegg til ei sol.

Mindre solsystem

Sammenlignet med vårt eget solsystem, er sola i TRAPPIST-1 mye kaldere og mindre enn vår egen, opplyste NASA på pressekonferansen.

Avstanden mellom de sju planetene er kortere enn avstanden mellom planetene i vårt eget solsystem. Avstanden mellom planet «e» og sola er fem prosent av avstanden mellom jorda og sola vår. Hvilket betyr at avstanden mellom TRAPPIST-1 sola og planetene er veldig kort.

Tre av planetene, TRAPPIST-1 e, TRAPPIST-1 f og TRAPPIST-1 g, har omtrent den samme størrelsen som vår jordklode. Førstnevnte har omtrent like mye lys som vår egen, mens TRAPPIST-1 f er 13 prosent større enn jorda.

Alle de sju planetene kan potensielt ha forhold som støtter liv.

Foreløpig vet ikke forskerne om det er vann på planetene, men de jobber med å finne ut av det. Takket være teleskopdata oppdaget de planetene. Solsystemet er 40 lysår unna.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.