Samfunn

KS oppfordrer regjeringen og kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen til å legge mer vekt på yrkesfag og barnehager i skolenes nye verdidokument.

KS mener regjeringen overser barnehager og yrkesfag

Siste rest av det originale læreplanverket skal totalrenoveres. Men regjeringen makter ikke å skape et helhetlig rammeverk, mener KS.

Publisert Sist oppdatert

I forordet til regjeringens forslag til fornyelse av læreplanverkets generelle del, omdøpt til «overordnet del», skrives det at dokumentet gjelder opplæringen for elever, lærlinger, lærekandidater og voksne deltakere i grunnskolen, videregående opplæring, opplæring i bedrift og voksenopplæringen.

Dokumentet, som har eksistert siden 1993, utgjør et slags verdidokument for norske opplæringsinstanser.

– Vi synes den vi har fungerer godt, den tar vare på helheten. Og lærerne har helt entydig i høringer hos oss sagt at den er god. Vær så snill å ikke rør den også, sa leder av Skolenes Landsforbund (SL), Anne Finborud til Dagens Perspektiv i mars.

Dokumentet er for øyeblikket ute på høring, med frist for tilbakemelding 12. juni.

Regjeringen har imidlertid valgt å foreslå store endringer i innhold og ordlyd.

I motsetning til Finborud er KS, som representerer flertallet av skoleeiere i landet – kommunene, i utgangspunktet positiv til å endre dokumentet.

– Norsk skole trenger en ny generell del som i større grad er tilpasset dagens samfunn og nåværende formålsparagraf og læreplaner, skriver de i sitt høringssvar, signert administrerende direktør Lasse Hansen og områdedirektør Helge Eide.

Blant annet støtter de navneskiftet, som de mener understreker at delen skal være en «paraply for alt man gjør i norsk skole.»

KS stusser imidlertid på ordlyd og manglende henvisninger til både barnehager og yrkesfaglige aktører i selve dokumentet.

Kjenner seg ikke igjen

Så å si alle politiske partier og arbeidslivets aktører har vektlagt viktigheten av et bredt kompetanseløft, ikke bare via skolebenken, men ute i bedriftene i årene som kommer.

I dokumentet brukes imidlertid begrepene «elever», «lærere» og «skole» om alle som deltar i opplæring, alle ansatte, alle skoler og alle lærebedrifter.

– Mye av det som er beskrevet i overordnet del er aktuelt for lærlinger og lærekandidater også̊, påpeker KS-direktørene.

De mener hele dokumentet bør «bearbeides» dersom lærebedrifter «skal kjenne igjen sin hverdag.»

– Et aktuelt tiltak kan være å lage en kortversjon av hele den nye generelle delen til opplæring i bedrift. Opplæring for voksne bør også̊ få en presisert omtale, skriver Hansen og Eide.

– Følger ikke opp egen barnehage-plan

I tillegg mener KS at regjeringen svikter på sitt uttalte mål om å gjøre samarbeidet mellom barnehager og skoler tettere.

En ny rammeplan for barnehagen ble nettopp vedtatt, og skal gjelde fra første august i år. Der har Kunnskapsdepartementet satt rammene for innhold og oppgaver i barnehagene.

I arbeidet med planen måtte kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen tåle mye kritikk. Blant annet mente flere at regjeringen var i ferd med å innføre langt mer målstyring og et skjemavelde i barnehagene.

Nå må han tåle kritikk for å ikke følge opp denne planen.

– Barnehagens nye rammeplan er nettopp vedtatt, men harmoniserer ikke helt med ny overordnet del. KS mener at det hadde vært en fordel om både barnehage og grunnopplæring hadde forholdt seg til samme beskrivelsen av verdigrunnlaget. Dette ville styrket et helhetlig utdanningsløp med gode overganger fra barnehage til grunnskole og deretter videregående opplæring, heter det i høringsuttalelsen.

Powered by Labrador CMS