Samfunn

MC-folket må finne nye møtesteder etter 1. juni. Da blir motorsykler på Karl Johan en saga blott.

MC-folket med kraftig markering mot byrådet

Onsdag kveld fyller motorsyklistene hele Oslo sentrum, og Borggården ved Rådhuset. De ønsker å markere misnøye med endringen som vil påvirke motorsyklister etter 1. juni.

Publisert Sist oppdatert

– Representanter i Oslo bystyre fra Høyre og Fremskrittspartiet støtter oss og vil delta i markeringen, sier konsulent for MC-folket, Jon Christian Foss.

Bakgrunnen for MC-folkets markering er at bybildet i Oslo blir endret radikalt etter 1. juni for alle motorsyklister som pendler til Oslo sentrum, og som bruker Karl Johan som møtested og parkering etter jobb.

– Motorsyklistene mister da parkeringsplassene sine i Oslo sentrum. Dette vil få konsekvenser både for pendlere, MC-miljøet og for bymiljøet i Oslo. Når cirka 110 parkeringsplasser for motorsykler forsvinner fra Oslo sentrum, betyr dette at de som i dag pendler med MC, scooter og moped må stille seg i kø med bilene sine og bidra til enda større utslipp enn i dag. Økt utslipp og mer kaos i trafikken kan umulig ha vært intensjonen, og kollektivtrafikk er for mange ikke et mulig alternativ, sier Foss.

Foto Lise Åserud / NTB scanpix

Foss uttaler til nettstedet BIKE at det beviselig er tettere trafikk og mer kø i vinterhalvåret inn og ut av Oslo. For å lette på rushtrafikken trengs det parkeringsplasser, fortsetter han.

At det blir forbudt å stå på Karl Johan og i Roald Amundsens gate mellom Nationaltheatret og Spikersuppa, betyr slutten på en 70 år lang tradisjon med motorsyklister i Oslo sentrum.

– Norsk Motorsykkelunion (NMCU) har jobbet hektisk i hele vinter og vår med Oslo kommune, politikere og parkeringsselskapene for å lande NMCUs forslag til hvordan man skal løse bortfallet av cirka 110 MC-parkeringsplasser. Vår opplevelse er at alle skal se på saken, men at ingen gjør noe. Bymiljøetaten og politikere har per 18. mai ikke kunne gi NMCU konkrete svar. Hele ansvaret for situasjonen ligger nå hos Oslo kommune ved Byrådet og Bymiljøetaten. NMCU opplever Oslo som en by uten plan og retning innen samferdsel. Uforutsigbarheten er total. Men vi har absolutt ikke gitt opp, og presser videre på dem vi er i dialog med. Vi skal kjempe til vi enten får gjennomslag for våre forslag eller et klart «nei, beklager, vi kan ikke hjelpe dere» – et svar som myndighetene i Oslo selv må ta det fulle og hele ansvaret for. NMCU forhandler altså videre om å få beholde Roald Amundsens gate mellom Nationaltheatret og Spikersuppa som samlingsted for motorsyklister på kveldstid, spesielt onsdager, understreker Foss.

Foto Jon Christian Foss har kjørt motorsykkel i over 25 år. Han opprettet arrangementet «Vårmønstring i Oslo Sentrum for MC-Folket» i februar, uten å kjenne til Byrådets planer. Foto: Marius Sæteren

Så får vi se hva som kommer ut av markeringen onsdag kveld.

Powered by Labrador CMS