Innenriks

– Gledelig skoledebatt i Ap

– Dette viser at støtten til vår modell, med en lærernorm for hele grunnskolen, vokser.

Slik kommenterer SV-leder Audun Lysbakken opprøret i deler av Arbeiderpartiet som åpenbart er misfornøyd med Ap-ledelsens lærersatsing.

Slik Dagsavisen skrev i går, tar flere lokallag og fylkeslag i Ap nå til orde for en klar norm for lærertetthet i hele grunnskolen, som SV og Utdanningsforbundet krever.

Rogaland, Vest-Agder og Nord-Trøndelag er blant fylkeslagene som har levert inn endringsforslag og tar til orde for lærernorm på skolenivå under Aps landsmøte 20. april. Det samme gjør flere lokallag.

Det er godt nytt for SV-leder Audun Lysbakken. Lærernorm på skolenivå er ett av fem krav partiet setter i eventuelle regjeringsforhandlinger:

– Regjeringen har brukt én milliard kroner på flere lærere, mens faktum er at lærertettheten i grunnskolen har gått ned. Det viser at tida er overmoden for en lærernorm for hele grunnskolen. Det er bare denne modellen som sikrer at ressursene kommer fram, og som vil få slutt på overfylte klasserom, sier Audun Lysbakken, som får støtte fra AUF.

AUF-støtte

– Når Arbeiderpartiet i sitt programforslag skriver at de skal innføre en norm for lærertetthet blant de yngste elevene tar vi det for gitt at de snakker om 1.–4. trinn, med en gruppestørrelse på 15 elever. På sikt ønsker også vi en lærernorm for hele grunnskolen, med maks 20 elever per lærer fra 5.–10. trinn, men det er viktig at vi begynner med de yngste først, sier AUF-leder Mani Hussaini.

Nestleder i Arbeiderpartiet og leder for partiets programkomité, Hadia Tajik, går ikke inn for noen av delene – verken en lærernorm på skolenivå eller et makstall for antall elever per lærer på 1.–4. trinn.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Splittelse

– Vi går inn for en lærernorm på kommunenivå for de yngste elevene. Det er spesielt to grunner til at jeg har falt ned på den anbefalingen. For det første er det godt dokumentert at tettere oppfølging tidlig i skoleløpet, har konsekvenser for hele skoleløpet til elevene. Samtidig vet vi at det blir trangere økonomiske tider framover. Vi må gjøre prioriteringer innenfor det økonomiske handlingsrommet. Derfor må vi også diskutere hvor grensa for de yngste elevene skal gå, sier Tajik, som vedgår at det er uenighet innad i Ap rundt dette spørsmålet.

– Ser du for deg et sannsynlig utfall i spørsmålet om lærernorm på landsmøtet?

– Jeg vil ikke foregripe utfallet på landsmøtet, men ønsker en debatt om tidlig innsats, bemanningsnorm og lærertetthet velkommen, sier Tajik.

– Hva håper du vil stå sentralt i landsmøtets skoledebatt?

– To ting egentlig. Spørsmålet om elevene lærer det de skal på skolen, som lærernorm er en del av. Dernest om elevene har det bra på skolen. Du må ha det bra for å gjøre det bra. Bedre tilgang på helsesøstre og barne- og ungdomspsykiatrisk hjelp på skolen, er noe av det vi foreslår.

Lærernorm

* SV, KrF og Utdanningsforbundet vil ha en nasjonal norm for lærertetthet i hele grunnskolen, med maks 15 elever per lærer på 1.–4. trinn, og 20 elever fra 5.–10. trinn (norm på skolenivå).

* I Aps forslag til partiprogram vil man ansette flere lærere i skolen, uten noen fastsatt norm for antall elever per lærer på ulike trinn. Nomen skal gjelde «på kommunenivå for de yngste elevene.»

* Dette er for dårlig og sikrer ikke tilstrekkelig lærerressurser der det trengs, mener flere av Aps fylkeslag og lokallag, som har levert inn alternative forslag før landsmøtestart 20. april.

Mer fra Dagsavisen