Navn i nyhetene

Mode Steinkjer – jurymedlem i Cannes

– Cannes er fortsatt den viktigste filmfestivalen i verden, mener Dagsavisens kulturredaktør.

Hvem: Mode Steinkjer

Hva: Kulturredaktør i Dagsavisen

Aktuell: Er i Cannes der han sitter i Kritikerjuryen.

Du er kritiker og sitter i juryen. Er det en dobbeltrolle å skulle dekke festivalen i Cannes samtidig?

– Nei, når man er valgt ut som medlem i den internasjonale kritikerjuryen så er det i kraft av stillingen som filmkritiker og det arbeidet man utfører til daglig. Kritikerjuryen i Cannes er en uavhengig jury som settes sammen av den internasjonale kritikerorganisasjonen FIPRESCI, som Norsk Filmkritikerlag også er en del av. Vår jury som består av ni personer fra hele verden har derfor ingen bånd til filmfestivalen utover å se filmene, vi er alle journalister og kritikere som rapporterer hjem på vanlig vis. I motsetning til hovedjuryen som deler ut Gullpalmen har heller ikke kritikerjuryen noen økonomiske fordeler eller annen kompensasjon. Utover det forholder man seg til vanlige presseetiske retningslinjer som i all annen journalistikk.

Er Cannes og filmkritikk fortsatt viktig? Det beste går jo på TV og ikke i kinosaler, hevder mange.

– Cannes er fortsatt den viktigste filmfestivalen i verden. Det er her filmtrendene defineres og festivalen har fortsatt de råeste og mest innovative filmprogrammene. Det vi ser på festivalen nå i mai, vises i Norge til høsten. De fleste synes å tro at Cannes kun er glamour og stjerner på rød løper, men bak blitslampene er den fortsatt den største visningsplassen for kunstfilm i verden. I den sammenhengen har kritikken en viktig rolle. Kritikken er en viktig del av filmkulturen, for forståelsen av film og for så vel filmskapere som publikum som trenger en rettesnor å forholde seg til. I år har vi imidlertid fått debatten om strømmetjenester versus kinofilm, og for første gang har festivalen tatt inn filmer som er produsert av Netflix, noe som har ført til en regelendring i Frankrike om at fra neste år må strømmefilmprodusentene forplikte seg til å vise filmene på kino før TV. På den måten vil Cannes beskytte den dyrebare kinokulturen som det beste visningsformatet for spillefilm.

Les også: Norske pastor Brit Krogedal: – Justin Bieber er bare en vanlig mann. Jeg satt på raden bak han på et møte nå i mars.

Hvilken bok har betydd mest for deg? Og hvilken bok er blitt til den beste filmen?

– Ingvar Ambjørnsen og Lars Saabye Christensen var avgjørende i en viss alder, og Per Petterson. Han satte meg på sporet av John Fante og hans Bandini-romaner. Men ingen av disse har lar latt seg overføre særlig godt til film. Ennå. Altfor mange bøker blir filmatisert, samtidig som noen av de beste filmene faktisk er basert på bøker. Fra nyere tid filmer som Paul Thomas Andersons «There Will Be Blood», etter Upton Sinclairs «Oil!», eller filmatiseringen av Corman McCarthys «Country For Old Men». Skal jeg velge en må det bli «Apocalypse nå!», Francis Ford Coppolas redselsreise løst basert på Joseph Conrads «Mørkets hjerte». Både bok og film og historien om den er på alle måter helsvart, og et godt eksempel på hvordan brokker av et stort kunstverk kan danne kjernen i et helt annet.

Hva gjør deg lykkelig?

– Å vite at alle mine har det bra. Og akkurat her og nå i Cannes det å bli bergtatt av en god film når du minst venter det.

Hva misliker du mest ved deg selv?

– At jeg litt for ofte sier ja, som til å svare på dette.

Hva gjør du når du skeier ut?

– Da sitter jeg oppe til dagen lysner, med de fineste folka, fantastisk mat og en god sigar.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Hva er du villig til å gå i demonstrasjonstog for, eller mot?

– For folks rett til å være seg selv, mene hva de vil og si det de mener. Rettigheter som vi på ingen måte skal ta for gitt i et samfunn der mange føler utrygghet og forskjellsbehandling, og at takhøyden er blitt lavere.

Er det noe du angrer på?

– Det er det helt sikkert, men å gå rundt å føle på anger fører lite godt med seg.

Hvem ville du helst stått fast i heisen med?

– Siden jeg er i Cannes håper jeg å havne i heisen med Thierry Frémaux, festivaldirektøren. Da skal jeg spørre han hvorfor han ikke fant noen norske filmer verdig til å bli plukket ut til årets festival.

Les også: Lan Maries gode minne om Frp-Camilla

Mer fra Dagsavisen