Innenriks

Vil trygge sjåfører på norske veier

I fjor var det over 80 prosent av transportbestillere som brøt regelverket. Nå tar Anniken Hauglie (H) nye grep for å hindre arbeidslivskriminalitet og utrygge tilstander på norske veier.

En transportbestiller er eksempelvis en norsk elektronikkjede som bestiller varer med lastebil fra Tyskland til Norge. Disse bestillerne har en sentral rolle i å hindre regelbrudd når de velger hvem som skal ta oppdraget og hvordan.

Arbeidstilsynet har tidligere avdekket at transportbestillere mangler kunnskap om regelverket de skal følge. Da de gjennomførte tilsyn med bestillere av transporttjenester i 2016, var det over 80 prosent av dem som ikke overholdt regelverket.

– Dette er høye tall som viser at det er behov for mer kunnskap om regelverket, sier arbeidsminister Anniken Hauglie (H) til Dagsavisen.

I 2016 gjennomførte Arbeidstilsynet over 800 tilsyn med godstransport og turbil, herunder tilsyn med 18 bestillere. Av disse 18 fikk 15 pålegg fordi de ikke fulgte regelverket.

Varsler tilsyn

Derfor har myndighetene, sammen med partene i arbeidslivet, lagd en egen veileder om hva transportbestillere må følge av regelverk.

Målet er å sikre at både gods og sjåfør kommer trygt fram til avtalt tid.

– Nå kommer vi til å drive veiledning hos transportbestillerne og ha en del tilsyn rettet mot dem, sier Kjell Haugen, regiondirektør i Arbeidstilsynet, til Dagsavisen.

Blant kontrollspørsmålene Hauglie og Arbeidstilsynet mener alle bestillere må stille, er:

Er kjørejobben gjennomførbar innenfor hviletidsreglene til sjåføren?

Er sjåføren informert om at den har krav på allmenngjort lønns- og arbeidsvilkår?

Er prisen for god til å være sann?

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

– Bør brukes av alle

– Ved at bestillerne har kjennskap til relevante regler, vil vi kunne begrense useriøse aktørers mulighet til å få solgt transporttjenester. Jeg håper at veilederen tas i bruk av samtlige bestillere av godstransport, sier Hauglie.

I går kom nye tall fra Statistisk sentralbyrå som viser at 32,2 prosent av grensetransporten var med norske lastebiler i 1. kvartal 2017. De øvrige var fra andre europeiske land. De fleste fra Sverige eller de baltiske landene.

Dagsavisen har tidligere skrevet om bransjeforeningene som har karakterisert det de mener er «mafiatilstander» på norske veier. Foreningene har lenge vært frustrerte over spesielt utenlandske trailersjåfører med uryddige arbeidsvilkår og manglende sikkerhetsopplæring.

– Regjeringen ønsker å bekjempe arbeidslivskriminalitet i transportbransjen og å sikre en seriøs bransje der både sjåfører og gods kommer fram på en trygg måte, sier arbeidsministeren.

Mer fra Dagsavisen