Kultur

Kvinnedominans blant Hedda-nominerte

Teater-Norge har oppsummert året som gikk, og blant de nominerte til «Beste regi» er det kun kvinner. Det har skjedd mye de siste årene, mener regissør Tyra Tønnessen.

Bilde 1 av 5

– Jeg synes det er utrolig hyggelig, som forrige gang, sier skuespiller Marie Blokhus, som er blant de nominerte til årets Heddapris, den viktigste teaterprisen i Norge.

– Det er veldig vanskelig å måle vårt fag, men en nominasjon er likevel en anerkjennelse å få fra et fagmiljø. «Fugletribunalet» er en kollektiv innsats, og derfor er det ekstra hyggelig å være nominert for akkurat den forestillingen, sier Blokhus. Hun gikk ut av Statens Teaterhøyskole i 2010, og kun tre år senere fikk hun sin første Hedda-nominasjon. Det siste året har hun vært å se både på TV-skjermen og teaterscenen, blant annet som Hamlet i «Hamlet» og som Alice i «Fugletribunalet», som er bygget på romanen av Agnes Ravatn. Blokhus beskriver et tett samarbeid med regissør Marit Moum Aune, og Ravatn.

– Vi har delt personlige opplevelser rundt tematikken som blant annet dreier seg rundt selvforakt, skam over egen seksualitet og det å speile seg i andre for å finne sin egen verdi, sier Blokhus.

LES OGSÅ: Da Hamlet møtte henne

Følg oss på Twitter og Facebook!

Kvinnelige regissører

Årets nominasjoner omfatter både institusjonsteatrene, men også det frie feltet. Særlig kan det være verdt å merke seg at forestillingen «Blue Motel» av Lisa Lie, som har vært vist på Black Box Teater, har fått nominasjoner både for beste scenetekst og for beste mannlige medspiller. Da konferansier Mattis Herman Nyquist annonserte de nominerte på pressekonferansen i dag vektla han også at i den gjeve kategorien «Beste regi» er det kun kvinner som er nominert i år: Hanne Tømta, Kjersti Horn og Tyra Tønnessen.

Av de ti Hedda-kategoriene er  Tyra Tønnessens forestillinger nominert i halvparten.

– Det er liksom teaterprisen. Det er den som henger høyest, sier hun om Heddaprisen.

 Hva tror du det kommer av at det er kun kvinner nominert som beste regissør?

– Sånn er det i år. Det er hyggelig at søstrene er på banen. Regissør har jo vært et mannsyrke før, og det er morsomt at kvinner får hevde seg.

– Opplever du at nominasjonene speiler en endring i teatermiljøet?

– Det var mer mannsdominert før, men det er i ferd med å endre seg. Det har nok skjedd mye de siste ti årene, sier Tønnessen, som særlig er glad for nominasjonen i «Årets barne/ungdomsforestilling» med «Påfuglen – en urettferdig musikal», som har blitt spilt ved Trønderlag Teater. Snart skal den til Det Norske Teatret.

–  Det er en forestilling jeg virkelig har kjempet for å få fram, sier Tønnessen.

LES OGSÅ: Marie Blokhus - en Hamlet fra havet

Her er listen over de nominerte

Beste mannlige skuespiller

  • Torbjørn Eriksen for rollen som Hamlet i «Hamlet» av William Shakespeare, regi Kjersti Horn, Rogaland Teater.
  • Bjarte Hjelmeland for rollen som Argan i «Hypokonderen» («Den innbilt syke») av Molière, regi Kim Bjarke, Oslo Nye Teater.
  • Terje Strømdahl for rollen som Martin i «Natten er dagens mor» av Lars Norén, regi Kjersti Horn, Riksteatret og Nationaltheatret.

Beste kvinnelige skuespiller

  • Marie Blokhus for rollen som Allis i «Fugletribunalet» av Agnes Ravatn, regi Marit Moum Aune, Det Norske Teatret.
  • Marianne Holter for rollen som Veronica i «Blodig alvor» av Yasmina Reza, regi Audny Chris Holsen, Rogaland Teater.
  • Silje Lundblad for rollen som Maria Rainer i «The sound of Music» av Richard Rodgers, Oscar Hammerstein II, Howard Lindsay og Russel Crouse, regi Ronny Danielsson, Trøndelag Teater.

Beste mannlige medspiller

  • Kenneth Homstad i «Blue Motell» av Lisa Lie og PONR, regi Lisa Lie, co-produsert av Trøndelag Teater, Black Box Teater, BIT Teatergarasjen og Turteatern/MDT.
  • Nader Khademi for rollen som brudgommen m.fl. i «Peer Gynt» av Henrik Ibsen, regi Alexander Mørk-Eidem, Nationaltheatret.
  • Espen Skjønberg for rollen som Ivan Tsjebutykin i «Tre søstre» av Anton Tsjekhov, regi Hanne Tømta, Nationaltheatret.

Beste kvinnelige medspiller

  • Lena Kristin Ellingsen for rollene som Belinda og heksa i Musikklab vol. 4: «Dido + Aeneas» av Henry Purcell og Nahum Tate, regi Sigrid Strøm Reibo, Torshovteatret/Nationaltheatret i samarbeid med Den Norske Opera og Ballett.
  • Stine Fevik i «Apokalypse da» av Rebekka/Huy, Black Box Teater.
  • Renate Reinsve for rollen som Maja i «Når vi døde våkner» av Henrik Ibsen, regi Tyra Tønnessen, Trøndelag Teater.

Beste regi

  • Kjersti Horn for «Hamlet» av William Shakespeare, Rogaland Teater.
  • Hanne Tømta for «Tre søstre» av Anton Tsjekhov, Nationaltheatret.
  • Tyra Tønnessen for «Når vi døde våkner» av Henrik Ibsen, Trøndelag Teater.

Årets forestilling

  • «Hamlet» av William Shakespeare, regi Kjersti Horn, Rogaland Teater.
  • «Når vi døde våkner» av Henrik Ibsen, regi Tyra Tønnessen, Trøndelag Teater.
  • «Natten er dagens mor» av Lars Norén, regi Kjersti Horn, Riksteatret og Nationaltheatret.
  • «Broen over gjørme» av Verdensteatret, co-produsert av Black Box Teater, BIT Teatergarasjen, Henie Onstad kunstsenter og Ultima.
  • «Tre søstre» av Anton Tsjekhov, regi Hanne Tømta, Nationaltheatret.

Årets barne/ungdomsforestilling

  • Klassikere for Kids vol. II: «Til fyret» av Virginia Wolf, regi Hildur Kristinsdottir, co-produsert av Black Box Teater.
  • «Påfuglen – en urettferdig musikal» av Tyra Tønnessen og Jovan Pavlovic, regi Tyra Tønnessen, Trøndelag Teater.
  • «Trollmannen fra Oz» av L. Frank Baum, regi Hilde Brinchmann, Brageteatret.
  • «Peer, du lyver!» av Toril Solvang, regi Jakob Höglund, Riksteatret.
  • «Den uendelige historie» av Michael Ende, regi Erlend Samnøen, Hålogaland Teater.

Beste scenografi/kostymedesign

  • Ida Ekblad for scenografi til «Konstellasjoner» av Nick Payne, regi Peer Perez Øyan, Nationaltheatret.
  • Rebecca Ringst for scenografi og Ingo Krügler for kostymer til «Et drømspill» av August Strindberg, regi Calixto Bieito, Nationaltheatret.
  • Bård Lie Thorbjørnsen for scenografi til «Når vi døde våkner» av Henrik Ibsen, regi Tyra Tønnessen, Trøndelag Teater.

Beste audiovisuell design

  • Erik Hedin, Reinhard Traub og Per Christian Revholt for audiovisuell design til «Et drømspill» av August Strindberg, regi Calixto Bieito, Nationaltheatret.
  • Verdensteatret for audiovisuell design til «Broen over gjørme», co-produsert av Black Box Teater, BIT Teatergarasjen, Henie Onstad kunstsenter og Ultima.
  • Yngvild Aspeli, David Farine og David Lejard-Ruffet for visuell design til «Aske» av Yngvild Aspeli og Plexus Polaire, regi Yngvild Aspeli, i samarbeid med Figurteateret i Nordland og Nord-Trøndelag Teater

Beste scenetekst

  • Lisa Lie og PONR for scenetekst til «Blue Motell», regi Lisa Lie, co-produsert av Trøndelag Teater, Black Box Teater, BIT Teatergarasjen og Turteatern/MDT.
  • Alexander Mørk-Eidem for bearbeidelse av Henrik Ibsens «Peer Gynt», regi Alexander Mørk-Eidem, Nationaltheatret.
  • Ole Johan Skjelbred for bearbeidelse av Herman Melvilles «Moby Dick», regi Ole Johan Skjelbred, Trøndelag Teater.

Mer fra Dagsavisen