Nyheter

Stanser sykling

Buss og tog legger hindringer for mer sykkelturisme, mener Innovasjon Norge.

– Hvis du vil til Ål eller Geilo er det ikke garantert at du får lov til ta med deg sykkelen på toget eller bussen, forteller Haaken Christensen, fagspesialist naturbasert reiseliv i Innovasjon Norge.

Dermed kan distriktene gå glipp av mange potensielle sykkelturister.

– Trenden viser at stadig flere søker etter sykkelprodukter på Google. Det er også en god økning i søkene på «Norge + sykkelaktiviteter», opplyser Christensen.

I andre land har de for lengst innsett at de må tilrettelegge for sykkelturistene - også ombord i busser og tog.

– Den nye golfen

– I Sveits har de løst dette ved at de har hengere på bussene med plass til 20 sykler. Alle tog i Sveits er tilrettelagt ved kroker på veggen, slik at sykkelen kan henge trygt der under togturen, forteller Christensen.

Han mener Samferdselsdepartementet nå må ta konsekvensen av at sykkelturisme er en sterkt voksende trend.

– I USA kaller de sykkelturisme for den nye golfen, og der er golf enormt populært. Norge har alltid vært en naturbasert reiselivsnasjon, og sykling er noe alle kan drive med. Terskelen for å sykle har dessuten blitt enda lavere med elsyklene.

– Hva bør Samferdselsdepartementet gjøre?

– Tilrettelegging for frakt av sykler må bli del av kravene når Samferdselsdepartementet skal utlyse anbudskonkurranser om jernbanetjenester, svarer Christensen.

På den måten vil sykkelturister bli sikret at sykkelen får bli med, uansett om det blir NSB eller helt andre jernbaneselskap som kommer til å trafikkere norske jernbanespor i årene framover.

Når det gjelder buss er bruk av anbud allerede vanlig, med fylkeskommunene som storforbrukere av busstjenester.

Av Innovasjon Norges oppsummering av turistsesongen i fjor, går det fram av færre syklet i ferien sin enn året før. Blant utenlandske turister i Norge var det en nedgang fra 15 til 9 prosent. Blant norske turister i Norge var nedgangen fra 19 til 11 prosent.

– Satser millioner

Innovasjon Norge føler seg sikre på at dette bare er en midlertidig tilbakegang. Mange steder i landet satses det nemlig tungt på å legge til rette for mer sykkelturisme.

– Steder som Trysil, Geilo, Valdres og Hallingdal satser mer og mer på sykkelaktiviteter som trekkplaster, både tursykling og terrengsykling. Trysil har til nå investert 13 millioner kroner i dette. Andre steder i landet gjør de allerede bra penger på sykkelturisme, og kan melde om sykkelgjester fra hele verden, forteller Christensen.

Innovasjon Norge startet sitt sykkelprosjekt i 2013. Utviklingen siden da har vært forrykende. Nylig ble det arrangert en egen fagdag for reiselivsbedrifter som vil videreutvikle sykkelprodukter. Den samlet nær 100 deltakere.

Mer fra Dagsavisen