Nyheter

Skal dele sentrum i distrikter

Målet til Stavanger Sentrum AS er å få flere til å bruke byen. Den nye sentrumssjefen Kristin Gustavsen tror nøkkelen er å dele sentrum inn i distrikter.

Tirsdag tar Kristin Gustavsen offisielt over som daglig leder i Stavanger sentrum etter Cecilie Christ.

– Jeg ønsker at Stavanger sentrum skal være en by som går motstrøms, og som utvikler seg positivt, sier Gustavsen.

En attraktiv by

Det blir en relativt myk overgang for Gustavsen, som de siste ni månedene har jobbet med det statsstøttede forskningsprosjektet City Impact District (CID), som er et prosjekt som har som mål å lage en modell for hvordan offentlig og privat sektor kan samarbeide i sentrum, og i tillegg skape en god og varig sentrumsutvikling.

– Det overordnede målet er å få mange mennesker til å bruke sentrum. Det er de som skaper byliv og atmosfære, og samtidig er de publikum og kunder til det sentrum har å by på. Gjennom arbeidet med CID ser vi at nøkkelen til å få flere mennesker til å besøke byen, er å dele sentrum inn i distrikter, sier Gustavsen.

– Alle storbyene vi liker har ulike deler av sentrum som tilbyr ulike opplevelser. Ved å dele sentrum i distrikter, vil det blant annet bli lettere for gårdeiere og drivere å engasjere seg, og sentrums ulike karakterer vil komme bedre fram, sier Gustavsen, og legger til at det allerede er fire distrikt som er i etableringsfasen.

– Vi kan ikke formane noen til å bruke byen. Byen må oppleves som attraktiv, da kommer det folk. Vi må tilby spennende innhold, være tilgjengelige og gode på formidling. Det forutsetter et samarbeid mellom aktørene, og her er distriktene en viktig nøkkel, sier hun.

Ser til sentrene

Når Gustavsen går inn i rollen som daglig leder i sentrumsforeningen, skal hun fortsette å jobbe med CID.

– Hovedforskjellen er at jeg i forbindelse med CID har hatt mye kontakt med gårdeiere, mens jeg nå også vil bli delaktig i samarbeid med dem som driver virksomheter i sentrum, og det ser jeg fram til, sier hun.

I tillegg til å opprette distrikter, nevner hun kjøpesentrene som gode eksempler og læremestere på hvordan en kan gjøre handel attraktivt.

– Kjøpesentrene er gode på å gjøre forbrukerne trygge. De er de flinkeste i klassen, og vi har mye å lære av dem, sier hun.

Nyansert

Gustavsen har bakgrunn fra Urban Sjøfront, som hun startet og drev i 12 år.

– Da vi opprettet Urban Sjøfront startet vi på null i øst. I Stavanger sentrum bygger vi videre på noe veldig bra som allerede eksisterer. Tenk hvor langt vi har kommet i øst på 15 år, og hvor langt vi kan komme i sentrum på fem, sier hun.

I tillegg har Gustavsen arbeidet med sentrumsplanen for Stavanger kommune. Hun tror hennes sammensatte bakgrunn kan være en styrke.

– Jeg tror jeg ser nyansert på utfordringer og muligheter, og at det er en verdi i at jeg har vært på ulike sider av bordet, fordi det kanskje kan gjøre det lettere å forstå de ulike aktørene, sier Gustavsen.

Mer fra Dagsavisen