Nyheter

Her er Dagsavisens kulturtips

Disse konsertene kan du få med deg i Oslo denne uken.

Det skjer mye på kulturfronten i Oslo for tiden. Byens scener har et variert tilbud og museene trekker mange folk, mens julemarkedene er på plass. Men det er særlig konsertene som imponerer med sin bredde og i antall. Bare denne uken er det flere store band som er i byen. Jake Bugg, Tom Odell og Bastille for eksempel.

Dagsavisens musikkanmmelder Geir Rakvaag mener Oslo har et meget godt tilbud på konsertfronten.

Det er klart at byer som London har et større og tettere konserttilbud hver dag, men du får jo bare gått på en konsert av gangen. Oslo er en god by for dem som er glad i konserter, sier Rakvaag.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Mange

Einar Idsøe Eidsvåg i Music Norway, som jo skal selge norsk musikk til utlandet, er klar på at Oslo er en by med mange konserter.

Men folk må benytte seg av tilbudet og gå på konserter, ellers kan det bli borte, sier han.

Så, da er det bare å legge turen til en konsert nær deg.

Jake Bugg

###

Noel Gallagher har kalt Jake Bugg britrockens redningsmann. Om albumet «Shangri La» skrev Geir Rakvaag: «Men verken Jake Bugg eller Rick Rubin har kommet dit de er ved å oppfylle forventninger. Bugg fortsetter å holde på med ungdommelig pågangsmot. Rubin er ikke typen som forteller folk hva de skal gjøre, men hører etter når de gjør noe riktig. Og Bugg gjør veldig mye riktig her, nettopp ved å ikke prøve for hardt å være helt rett. Han peker nese til alle «den nye Dylan»-referansene med åpningslåten «There's A Beasts And We All Feed It», som er en rendyrket «Highway 61»-pastisje. Så kan albumet begynne på alvor. Uten at det noen gang blir for alvorlig».
Hvor: Rockefeller, Torggt. 16
Internett: rockefeller.no
Når: Tirsdag

Stein Torleif Bjella

###

Han er sjeldent populær og det blir to konserter denne gangen. I Dagsavisens anmeldelse av «Gode liv» skrev Geir Rakvaag: «Siden det alltid blir mye sagt om tekstene til Stein Torleif Bjella er det igjen verdt å minne om at sangene hans står seg helt godt på rent musikalske premisser. Igjen er dette sanger som hadde fungert veldig godt om de så hadde vært sunget på engelsk. Lydbildet er forandret litt, mørkere og mer sprakende elektrisk, produsert av Bård Ingebrigtsen, assistert av utmerkede folk som Geir Sundstøl, Kjetil Møster, Kenneth Kapstad, Erik Sollid, Martin Langli og Marita Igelkjøn, og spilt inn i fjøset til bassisten Eirik Øien i Nord-Trøndelag. Det er derfor sannsynligvis innbilning at plata har en ekstra jordnær lyd, men det høres virkelig ut som ingen er redde for å skitne seg litt til. Sånn kommer den poetisk oppløftende og optimistiske «Blomen» til å ende i en nesten støyende gitarorgie».
Hvor: Sentrum Scene, Arbeidersamfunnets pl. 1
Internett: rockefeller.no
Når: Fredag

Amadou & Mariam

###

Det blinde ekteparet har skapt stor oppmerksomhet. Som Mode Steinkjer skrev i 2014: «Amadou & Mariams vokalmusikk med røtter i vestafrikansk griotradisjon, blues og soul er kjent også for nordmenn. Det er fire år siden det lune paret som møttes på blindeskole og fant sammen i musikalske visjoner og samstemt vokalprakt, utga studiosuksessen «Welcome To Mali». Men på «Folila» tar de flere skritt framover og hopper et par til siden i tillegg. På den franskspråklige «Africa Mon Afrique» hører du ikke bare en umiddelbar hit, men også den mykeste kjærlighetshyllesten til Afrika på lenge, spisset med en klar politisk og framtidsrettet klo. Denne låten er en av flere med Bertrand Cantet som gjest, Noir Désir-stjernen som ble dømt for å ha drept kjæresten sin i affekt i 2003. Franskmannens deltakelse på denne platen vil garantert opprøre mange, men hør gjerne hva han tilfører låter som «Mogo» og «Another way», dels fransk- og engelskspråklige rockere som er blå i bunn og innovativ i melodiføringen».
Hvor: Cosmopolite, Vogts gt. 64
Internett: cosmopolite.no
Når: Fredag

Carola

###

Hun har enorm suksess med sine juleprosjekter og er på plass i Oslo igjen. Konserten har fått navnet «Det bästa av mig».
Hvor: Oslo Konserthus, Munkedamsvn. 14
Internett: okh.no
Når: Lørdag

Bastille

###

Bandet er fra London og hadde en overraskende suksess med sin skamløse pop satt i et elektronisk univers. For hvem kan sample 90-talls dance og slippe unna med det? Debuten «Bad Blood» er merkelig blanding av high brow og russetreff. Omtrent som det vil se ut i salen tipper jeg.
Hvor: Oslo Spektrum, Sonja Henies pl. 2
Internett: oslospektrum.no
Når: Lørdag

No. 4

###

Bandet hylles av mange gitt. Dagsavisens Geir Rakvaag skrev om trioen: «Oslotrioen No. 4 ble kjent med «Lite og stort» i 2014, en reklamesang for flyreiser, og en så god beskrivelse av det langstrakte landet vårt at de fikk åpne Spellemannshowet i fjor. Debutalbumet åpner med et lite «Preludium»: «Vi når mål i tide/ennå er vi små/tre som trær vil spire/vi er nummer fire, synger de. Det morsomme med dette er at No. 4 allerede høres ut som de står på toppen av norsk popmusikk. Selv om dette er deres første album er ikke akkurat No. 4 et nytt band. Emilie Christensen, Ingeborg Marie Mohn og Julia Witek gikk sammen på musikklinja på Foss Videregående skole for 14 år siden, og startet No. 4 litt etterpå. Siden har de spilt og spilt, om ikke like jevnlig som de siste årene».
Hvor: Sentrum Scene, Arbeidersamfunnets pl. 1
Internett: rockefeller.no
Når: Onsdag

Ingrid Bjørnov & Øystein Sunde

De skal ifølge rapportene prøve nye og gamle, ferdige g halvferdige sanger.
Hvor: Oslo Konserthus, Munkedamsvn. 14
Internett: okh.no
Når: Søndag

Zeds dead

Duoen fra Toronto har en egen greie på gang. I starten i 2004 gikk det i hip hop, men i 2010 fikk de et slags gjennombrudd med sin dansemusikk for gratis nedlasting. Siden har de sverget til house, men også mikset inn mye bass, dubstep, pop og store partytriks.Albumet «Northern lights» kom i oktober og gjetses av såpasss forskjellgie folk som Pusha T, Atlas og Jadakiss og Styles P. Zeds Dead server den nordamerikanske dansescenen, og leverer da også en mer strømlinjeformet form for klubbmusikk. Dog er den likevel ganske så heftig.
Hvor: Rockefeller, Torggt. 16
Internett: rockefeller.no
Når: Mandag

Tom Odell

###

Han er så populær nå at konserten er flyttet til Sentrum Scene. Sist gang han spilte på Rocefeller var det mang en kritiker som var fra seg av glede. Hans siste album «Wrong Crowd» kom i juni og fikk gode kritikker. Så da er det bar å gjøre klar til en kveld med pianopop.
Hvor: Sentrum Scene, Arbeidersamfunnets pl. 1
Internett: rockefeller.no
Når: Mandag

Schoolboy Q

###

Han sogner til klikken til Kendrick Lamar og har laget mye brillefint. Som jeg selv skrev om «Oxymoron»: «Det er ikke altfor ofte det dukker opp en rapper som både har grep om kjennere og kan snakke om det harde livet på skyggesiden uten at noen beskylder ham for å juge og overdrive. Schoolboy Q, signert til TDE hvor jo også Kendrick Lamar er med, viser at det går brillefint å være både knallhard og tilgjengelig på en gang. Dette er hans debut på stort selskap, og albumet toppet listene i USA som følge av dette. Han har ingen «Hands On The Wheel», hiten som sampler Lissies liveversjon av Kid Cudis «Pursuit Of Happiness», denne gangen, men albumet som sådan er helstøpt. Q vil nok ikke oppleve den samme suksessen som K. Dot, men som album er dette en type hip hop salgslistene har hatt manko på». Han kjører to konserter tirsdag, en 17.00 og en senere på kvelden. Og da får vi sikkert også høre låter fra «Blank Face».
Hvor: Sentrum Scene, Arbeidersamfunnets pl. 1
Internett: rockefeller.no
Når: Tirsdag

SCENE

Draum om hausten

Ein mann og ei kvinne møtest tilsynelatande tilfeldig på ein gravplass. Dei kjenner til kvarandre frå før, og har alltid kjent ei tiltrekking. Dette er eit nøkkelstykke i Jon Fosses forfattarskap. Til Dagsavisen sa han: «No er eg pessimist, men «Draum om hausten» går heilt sikkert dårleg for Det Norske Teatret. Framsyninga blir bra, men besøket dårleg. Sjølv om same stykke drog 55.000 besøkande i Paris nokre år tilbake. Men det er lett å skjøne at ingen blir profet i si eiga bygd. Folk er meir skeptiske til å sjå stykke av meg i Noreg enn i lat oss seie Frankrike. Så eg er glad teateret tek sjansen på meg».
Hvor: Det Norske Teatret, kr. IVs gt. 8
Internett: detnorsketeatret.no
Når: Torsdag

Kalvø

###

Kalvø: Are Kalvø alene på scenen, men det holder det. Geir Rakvaag skrev om forestillingen: «Kalvø er opptatt av hva andre, ikke minst hans egne forfedre, har drevet det til i fortida. Kunne folk generelt, ham selv spesielt, utnyttet tida bedre? Kunne han ha gjort noe større? Funnet opp noe nytt? Er det mer å finne opp etter rolleburgeren? Er det egentlig ønskelig å gjøre noe så stort som å gå på ski til Nordpolen når man kan være hjemme og grille? Og så er det de som har gjort så altfor mye. Kalvø tar oppgjør et med hele den selvopptatte «Je ne regrette rien»/«My Way»-kulturen, om folk som har gjort det meste, burde gjort litt mindre og ikke har lært noe som helst av sine feil».
Hvor: Det Norske Teatret, Kr. IVs gt. 8
Internett: detnorsketeatret.no
Når: Onsdag

Radioresepsjonenes postkasse…

Trioen tar med seg landets største radioprogram og inntar scenen i kveld, fredag.
Hvor: Rockefeller, Torggt. 16
Internett: rockefeller.no
Når: Fredag

Vildanden + En folkefiende = Enemy Of The Duck

Mode Steinkjer sier: «Regissør Thorleifur Örn Arnarsson setter teatret i relieff mot samtiden i sin sammenvevende tolkning av Ibsens to skuespill ispedd store doser hjemmebrygget islandsk lava, det vil si brubyggende replikker, utagerende sekvenser og ord og uttrykk Ibsen aldri ville tatt i sin munn, langt mindre skrevet ned. Apropos, Ibsen skapte noen av litteraturhistoriens sterkeste og mest sammensatte kvinneroller. Arnarsson derimot, er ikke like skarpsynt i måten han framstiller kvinnene i stykket, men han setter seg fore å revolusjonere teateret som kunstform, og i små øyeblikk nærmer han seg. Hans Hedvig er nydelig, en barnlig, ukontrollerbar, hjertebristende skapning framstilt av Kjersti Tveterås. Hennes hjertegalopperende samspill med særlig Andrea Bræin Hovig som en labil Gina Ekdal bærer store deler av første akt».
Hvor: Nationaltheatret, Johanne Dybwads pl. 1
Internett: nationaltheatret.no
Når: Tirsdag

Fridomens vegar

Om stykket skrev Mode Steinkjer: Når «Quiz-Dan» inntar teaterrommet er det ikke bare kunnskaper og underholdningsteft som settes på prøve, men hele vårt samfunns krav til evaluering og testing av oss selv og omgivelsene. For publikum blir det en øvelse i omstilling, både som quizdeltakere, aktører og tilskuere til et underliggende drama på flere plan, der skuespillernes historier veves inn i stykkets premiss: testsamfunnets nådeløse innflytelse på individ og valg. Den stadige utviklingen innen teknologiske og psykologiske testteknikker skal gi oss større valgfrihet. Men resultatet er at valgene innskrenker friheten i den grad at mangfold og egenart forsvinner. Når stykket sakte men sikkert og bokstavelig talt stiller spørsmål ved de ideologiene som ligger forut for sorteringssamfunnet slik vi ser det utfolde seg i dag, i skolene, i valg av partner, i yrkeslivet og ved livet i seg selv i kraft av genteknologiens nådeløse avsløringer, manes ubehaget fram og bryner seg mot underholdningsmagneten som ligger i det ytre «showets» natur». Han trillet femmer.
Hvor: Det Norske Teatret, Kr. IVs gt. 8
Internett: detnorsketeatret.no
Når: Lørdag, tirsdag

En mann ved navn Ove

###

Så er historien om Ove på scenen. Som Inger Marie Kjølstadmyr skrev; «Svenske Fredrik Backman har hatt stor suksess med flere av sine romaner, men det er «En mann ved navn Ove» som har blitt hans store gjennombrudd – og da ikke bare på den litterære arenaen. I fjor kom det både film og monolog basert på boken. Monologen har allerede gått sin seiersgang på teatret Rival i Stockholm, og har nå kommet til norske Centralteatret, med Sven Nordin på scenen. Mens både romanen og filmen er befolket med mange karakterer, er det altså én mann alene som bærer teaterforestillingen. Men det frodige og fargerike persongalleriet vi kjenner fra film og bok, får allikevel plass fordi Nordin ikke bare spiller rollen som Ove, men også alle hans naboer og øvrige bekjente. Og dette gjør han med en slik briljans at det etter forestillingen er vanskelig å se for seg noen annen i denne rollen».
Hvor: Centralteatret, Akersgt. 38
Internett: oslonye.no
Når: Fredag, lørdag, onsdag, torsdag

Etterlyst: Jesus

Sammen med Svein Tindberg og det faste bandet sitt vil Bjørn Eidsvåg prøve å finne ut om vi trenger en Jesus i dag. I så fall hva for en Jesus? Vår egen Geir Rakvaag trillet en femmer; «Bjørn Eidsvåg har, som mange for lengst har fått med seg, et langt og konfliktfylt forhold til kristendommen. Det er lenge siden han var «rockeprest». Men fortsatt har han mange store, tunge tanker rundt religionen, og like mange nærmest heretiske oppfatninger av måten den har blitt praktisert på. Samt en sunn porsjon selvironi i forhold til alt han har opplevd. Det er denne historien han forteller i «Etterlyst: Jesus» på Det Norske Teatret. Sammen med sidekick Svein Tindberg, som har gjort stor suksess på scenen med sine forestillinger fra bibelhistorien. Her supplerer han Eidsvågs egne fortellinger med utvalgte sitater fra Bibelen, og spiller dessuten en rekke småroller som mer eller mindre gode kristne de har møtt på sin vei».
Hvor: Det Norske Teatret, Kr. IVs gt. 8
Internett: detnorsketeatret.no
Når: Søndag, tirsdag, onsdag

FAMILIE

Reisen til julestjernen

###

92 år etter urpremieren er «Reisen til julestjernen» igjen blitt en praktfull familieforestilling. Denne gangen griper budskapet også inn i den politiske debatten, mener vår anmelder Geir Rakvaag: «Forestillingen spilles av to alternerende ensembler i år. På premieren var det Selome Emnetu som var Sonja, med smittende humør og ukuelig optimisme, og en barnlig glede som får alle til å glemme at hun egentlig er mye eldre enn Sonja i handlingen. «Reisen til julestjernen» tilspisser seg tidlig, da Sonja forviller seg inn på slottet. Hun bor ellers i skogen, har mistet familien, men har kjent lukten av mat. Hun jages av vaktene, men bedyrer at hun ikke er kommet hit for å stjele. Veldig tydelig budskap dette, men det har vi ikke vondt av. Her er til og med en konge som forbarmer seg over henne, og lar henne dra ut for å lete etter julestjernen. Da vil hun holde til venstre, forteller hun, fordi det er hjertesiden. Er det ikke søtt?»
Hvor: Nationaltheatret, Johanne Dybwads pl. 1
Internett: nationaltheatret.no
Når: Fredag, lørdag, onsdag, torsdag

Jul i Blåfjell

Det var NRK som først viste «Jul i Blåfjell» som julekalender i 1999, og denne ble en stor suksess. Den har senere gått som julekalender i 1999, 2001, 2004, 2008 og 2011. Den ble satt opp ved Oslo Nye Teater for første gang i 2002, og har også vært satt opp på Folketeatret.
Hvor: Oslo Nye, Rosenkrantz' gt. 10
Internett: oslonye.no
Når: Fredag, lørdag, søndag, torsdag

Karsten og Petra

«Alle vil ha en bestevenn». En historie om vennskap. Basert på bøkene skrevet av Tor Åge Bringsværd og illustrert av Anne G. Holt. Vår anmelder Gerd Elin Stava trillet en treer: «For de yngste barnehagebarna faller konsentrasjonen når det blir for mye prat, for barn i skolealder blir det hele i overkant barnslig. Og for alle er moralen like tvilsom i stykket som den er i bøkene: Det er kun bestevenner som gjelder. Ikke bekjente, kompiser, eller bare vanlige venner. For en fireåring er det sårt å oppdage at hun mangler den bestevennen Karsten og Petra sier hun burde hatt, selv om hun har aldri så mange lekekamerater i barnehagen. Så kunne teaterversjonen brukt anledningen til å problematisere dette. Men det skjer ikke. Den farter videre, kjapt og overfladisk til neste scene».
Hvor: Torshovteatret, Vogts gt. 64
Internett: nationaltheatret.no
Når: Fredag, lørdag, tirsdag, onsdag, torsdag

KUNST

«The Arborist»

###

Dagsavisens Lars Elton skrev om «The Arborist»: «Olav Christopher Jenssen er godt representert i museer og viktige, private samlinger. Han har flere dedikerte samlere. Men han er også flink til å tenke strategisk, og har selv sørget for å få sine verk plassert i viktige museumssamlinger. Ett eksempel er den store donasjonen han ga til Nordnorsk kunstmuseum for ett års tid siden. Han var også sterkt medvirkende til at en av hans dedikerte samlere, rammemakeren Svein Erik Engebretsen, fikk vist sin Jenssen-samling på Lillehammer kunstmuseum i sommer. Engebretsen har samlet Olav Christopher Jenssen siden debuten på Høstutstillingen. Men Jenssen har ennå ikke hatt en stor, retrospektiv utstilling i Oslo. Den dagen den kommer vil kuratoren få en enkel jobb med å sette sammen utstillingen fordi vedkommende bare trenger å oppsøke noen få museer og samlere».
Hvor: Galleri Riis, Arbins gt. 7
Internett: galelririis.no
Siste dag: Søndag

«Originals Grisaille»

Dag Erik Elgin (født 1962) kopierer modernistiske ikonmalerier. Lars Elton skrev: «I utstillingen «Originals Grisaille» i galleriet OSL contemporary viser han ni malerier som er så nøyaktig kopiert at de sikkert kunne gjort det godt på det illegale falsknermarkedet. Jeg har ikke hatt mulighet til å sammenligne med originalene, men Elgins versjoner er imponerende i sin detaljrikdom og struktur. Det er ikke vanskelig å tro på illusjonen han stiller opp for oss. Det interessante med Elgins prosjekt er at han ved siden av de nøyaktige kopiene viser gråtonekopier av de samme maleriene, i grisaille-teknikk. Den ble utviklet i middelalderen for å skape dybde uten hjelp av farger».
Hvor: OSL contemporary, Haxthausens gt. 3
Internett: oslcontemporary.com
Siste dag: Søndag

Etter tilhørighet

Nordens største arkitekturfestival har tittelen «Etter tilhørighet». Mot et bakteppe av økt migrasjon og teknologisk utvikling samler årets triennale prosjekter fra hele verden i Oslo for å vise hvordan globale endringer gir utslag i ulike deler av våre liv og samfunn, heter det i invitasjonen. Gjennom ti uker vil Oslo arkitekturtriennale utforske temaene migrasjon og tilhørighet. Triennalen har to hovedutstillinger, hvorav den ene vises på DOGA, og den andre på Nasjonalmuseet – Arkitektur.
Hvor: Nasjonalmuseet – Arkitektur, Bankplassen 3
Internett: nasjonalmuseet.no
Siste dag: 27. november

Utopia Bærum

Utstillingen sammenfatter et langsiktig arbeid av kunstnere og forskere. Med Bærum som eksempel, utforsker utstillingen hvordan forstedene har utviklet seg i Norge gjennom politiske prosesser, privat initiativ og statlige pålegg.
Hvor: Henie Onstad Kunstsenter, Høvikodden
Internett: hok.no
Siste dag: 15. januar

Mer fra Dagsavisen