Forbrukerombudet vil bøtelegge Tesla

«Villedende markedsføring», mente Forbrukerombudet. Men Tesla har gitt blaffen. Nå blir det oppgjør i Markedsrådet - med varsel om tvangsmulkt.

VARSLER SAK: Tesla har fått frist til 1. august med å endre markedsføringen. Hvis ikke, kan det vanke bøter. Foto: Jamieson Pothecary / Autofil
VARSLER SAK: Tesla har fått frist til 1. august med å endre markedsføringen. Hvis ikke, kan det vanke bøter. Foto: Jamieson Pothecary / Autofil Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Etter flere klager fra forbrukerne, ba Forbrukerombudet at Tesla endret hvordan de markedsfører bilprisene og låneavtaler på nettsidene sine.

Til tross for flere brev og møter, har det ifølge en pressemelding fra Forbrukerombudet «ikke blitt oppnådd frivillig ordning».

LES OGSÅ: Mener Tesla lurer kundene

På nettsidene til Tesla kan man klikke seg inn på siden «Design Studio» for å få tilbud på forskjellige Tesla-modeller.

«Konstruert beløp»

Forbrukerombudet mener det mangler vesentlig informasjon om kredittkostnader på denne siden, blant annet ved at månedlige avdragsgebyrer ikke er inkludert i månedsprisen på lånet.

I tillegg har Forbrukerombudet bedt Tesla om å gjøre endringer i bruken av «Inkludert drivstoffbesparelser», som er et konstruert beløp der det er trukket fra drivstoffbesparelser og andre besparelser for elbil-eiere over en periode på fem år.

Forbrukerombudet mener Tesla markedsfører prisene sine på en måte som er egnet til å villede forbrukerne. Her kan du lese brevet fra Forbrukerombudet til Tesla.

LES OGSÅ: Tesla i hardt vær

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.